3. Early majority – Teknologiens pragmatikere

Når man begynder at bevæge sig ind på det brede massemarked, vil man opleve kunder, der ikke har dem samme teknologibegejstring, som ens første kunder udviste.

Her vil du i højere grad møde kunder, der er mere påpasselige, når det drejer sig om forandring og nye løsninger. Derfor vil du også typisk blive mødt af længere salgsbeslutninger, end du er vant til.

I stærk kontrast til ens første kunder (Innovators og Early adopters), vil den her kundetype ikke købe produktet, hvis alt bare er nyt eller ikke kan integreres med deres eksisterende produkter/processer.

De er procesorienterede og ønsker i højere grad blot at forbedre de eksisterende forretningsområder end at smide etablerede processer væk. Og så bryder de sig ikke om risiko, men ønsker sikkerhed for, at deres leverandør bliver på markedet i flere år.

Teknologien er for dem uinteressant, og de gider ikke bruge tid på at teste eller lære, hvordan den bruges. De vil derfor typisk efterspørge standarder, nem integration og masser af support.
Når du skal sælge til dem: Bør du fokusere på jeres markedsandel/salgsvolumen, 3. parts support og standard certificeringer. Jeres strategiske og førende partnere, top-10 kunder fra kundens eget segment og fremvisning af en fuld produktlinje har også stor betydning i en salgspitch.

Her finder de inspiration: Kunder i massemarkedet finder bl.a. deres løsninger gennem vertikale fagmedier, analytikere og erhvervsmedier. Så det er disse kanaler, du skal have dine historier igennem, hvis du vil gøre dig bemærket overfor dette kundesegment.

Download vores værktøjer

Vi har samlet ovenstående Product Adaptation Curve på ét slide og som .pdf, så du bare kan downloade det og begynde at bruge det.

Download oversigten som PowerPoint.
Download oversigten som .pdf.