Produktkommunikation

Produktkommunikation

Mange virksomheder laver den fejl, at de ensarter deres produktkommunikation, og ikke opdaterer den efterhånden, som de får nye typer kunder ind. Dermed rammer de ved siden af, når de vil fortælle nye kundesegmenter om deres ellers gode produkter.

Efterhånden som virksomheder vokser og udvikler sig, begynder de også at få kontakt med nye markedssegmenter og salgsmuligheder.

Ofte viser det sig dog, at salget overfor de nye kundetyper ikke går helt så smidigt som forventet. Alt sammen fordi man ikke er lykkedes med at ændre sin kommunikation i forhold til de nye kundetyper.

Lidt firkantet kan man opdele ens kunder efter, hvornår de ønsker at købe dine produkter. Det kan bl.a. gøres gennem en Product Adaptation Curve, der viser, hvilke typer kunder, der vil købe dine produkter i forhold til, hvor modne de er.
Kurven opdeler kundetyperne i følgende fem typer:

  • Innovators. Typisk folk der vil lære og bruge nye teknologier og løsninger for deres egen skyld.

  • Early adopters. Ligesom Innvators vil de her gerne være helt fremme i forhold til brugen af ny teknologi. Men deres fokus ligger på, at teknologien skal revolutionere noget og give deres virksomhed en konkurrencemæssig fordel.

  • Early majority. Den type kunder er ikke interesseret i en revolution, men i evolution med fokus på produktionsmæssige forbedringer.

  • Late majority. Den mere konservative kundetype, hvor teknologien bare skal sikre, at de ikke vil sakke bagud i forhold til konkurrenterne

  • Laggards. Det her er de mere teknologiskeptiske kunder, som mest af alt bare er interesseret i status-quo. Så jo mere usynlig teknologien er jo bedre.
  • Forskellen mellem Innovators/Early adopters og Early majority segmentet er særligt stort, og derfor skal man ofte gentænke sin produktkommunikation fuldstændigt, når man går fra de første innovative og tech-begejstrede kunder og til massemarkedet.

    På de underliggende sider går vil tættere ind på, hvordan du skal kommunikere med de forskellige kundetyper for at få succes med dit salg.

    Ønsker du at have guiden lige ved hånden?

    Download skabelonen, hvor du kan finde alle værktøjerne til den gode produktkommunikation

    Har du nogle spørgsmål?