Dem her vil du typisk møde i en salgssituation

Nogle gange skal man tilrette sin kommunikation helt ned efter, hvem der sidder for bordenden, når man er til et slagsmøde.

Sådan tilpasser du din produktkommunikation til specifikke målgrupper:

– Direktører i store virksomheder. Sidder med store købsbeslutninger, og fokuserer på komplekse systemer, der skal implementeres på tværs af virksomheden. Her skal din kommunikation understøttes via konsulentsalg, relationship marketing og løsningssalg.

– Afdelingschefer. De sidder normalt med beslutningskompetence i mellemprisklassen, og vil fokusere på mere brugerspecifikke løsninger i egen organisation. Skal du ramme dem, skal din produktkommunikation inkludere live demo, salgspræsentationer og direct-touch marketing.

– Ingeniører og it-folk. Disse beslutningstagere sider med selve designbeslutningerne for de produkter/services, deres virksomhed skal sælges til deres kunder. Fokuser din produktkommunikation på samples, fakta og design-win løsninger for at få dem til at lytte.

– End-users. Her er der tale om den enkelte medarbejder og dermed low-cost indkøb, hvor det handler om at ramme personens eller teamets specifikke behov. Gode salgsværktøjer til denne gruppe er gratis test, transaktionssalg og promotional marketing.

– Små virksomheder. Her taler vi om begrænsede købsbeslutninger, men med et stærkt behov for at få værdien/investeringen tilbage hurtigst muligt. De kræver samme salgstrick som end-users, men kommunikationen kan også ske gennem agenter/distributører.

Download vores værktøjer

Vi har samlet ovenstående Product Adaptation Curve på ét slide og som .pdf, så du bare kan downloade det og begynde at bruge det.

Download oversigten som PowerPoint.
Download oversigten som .pdf.