2. Sådan finder du den rigtige journalist

Hvor skal man starte, og hvem skal man kontakte, når man gerne vil have sin brandvarme historie i medierne?

Med flere hundrede danske medier på både tryk, radio og ikke mindst online, kan det måske virke som en uoverskuelig og tidskrævende opgave at finde det helt rigtige medie og journalist til ens gode historie.

Heldigvis behøver det ikke at være så svært, at ramme rigtigt første gang.

2.1 Vælg din målgruppe, medie og journalist

Med flere hundrede danske trykte medier og endnu flere online, kan det være en jungle at finde ud af, hvem der er den helt rette at sælge sin historie til. Her er det vigtigt at huske, at medierne i sig selv ikke er en målgruppe, men en kanal til at nå ens målgruppe.

Skal du have den størst mulige gennemslagskraft, er det derfor vigtigt, at du vælger et medie, som din målgruppe rent faktisk læser.
Definer din målgruppe
Om det målgruppen er økonomichefer i en bestemt størrelse virksomheder, beslutningstagere fra en bestemt branche eller it-projektledere i et bestemt geografisk område (hvor man snart planlægger et salgsfremstød) er afgørende for ens valg af medie.

Det første du skal gøre, er derfor at skrive ned, hvem den endelige målgruppe er for din historie.

Vælg det rette medie
Det kan være fristende at vælge et af de store landsdækkende medier, da man så rammer en bred målgruppe, som sikkert også inkluderer dem, du gerne vil nå.

Ofte kan man dog få større effekt ud af at kontakte mere branchespecifikke magasiner, fagblade eller lokal og regionalmedier, da men både rammer sin målgruppe mere præcist, og samtidig også typisk får mere spalteplads til at fortælle sin historie.

Find den rigtige journalist på redaktionen
Langt de fleste medier består af en redaktion, hvor hver journalist har sit fagområde, som personen skriver om.
Det klassiske eksempel er lokalavisen, hvor der f.eks. sidder en journalist og skriver om sporten, en om kultur og en om lokalpolitik.

Kontakter man sportsjournalisten med en historie om lokalpolitik, vil man ofte blive mødt med et pænt nej – og en undren om, hvorfor man dog belemrede hende med en historie, der overhovedet ikke berørte hendes stofområde.

Et godt fif er derfor at lave en hurtig søgning på det pågældende medies hjemmeside for at finde ud af, hvem der senest eller oftest har skrevet om netop det stofområde, som du har en historie om.

På den måde sikrer du, at du rammer en journalist, der interesserer sig for og ved noget om området på forhånd. Det gør det alt andet lige lettere at sælge din historie ind.

2.2 Kontakt journalisten på det rigtige tidspunkt

Redaktionernes hverdag er ofte styret af redaktionsmøder, hvor man diskuterer og fordeler dagens/ugens historier mellem journalisterne.

Onlinemedier og dagsmedier vil typisk afholde et redaktionsmøde hver morgen, mens ugemedier typisk holder redaktionsmøder 1-2 gange om ugen.

Efter redaktionsmødet, hvor dagens historier er blevet fordelt, går journalisterne i gang med interview, indhentning af baggrundsinformation og skrivning af artikler.

Derfor kan det virke forstyrrende, hvis du kontakter dem om formiddagen, da det typisk er deres travleste tidspunkt på dagen.

Prøv derfor at ringe lige inden redaktionsmødet og pitche din ide, så den pågældende journalist kan tage historien med på mødet. Alternativt prøv at ringe sidst på dagen, så journalisten kan have det med på redaktionsmødet dagen efter.

Husk at have lidt materiale med hovedbudskaber, citater, fakta og baggrundsinformation klar, som du kan sende til journalisten, så snart du er færdig med telefonsamtalen (og forhåbentligt har fået lyst til at skrive din historie).

Her kan du læse lidt mere om, hvordan du skriver en god historie.

Download vores værktøjer