Redaktionernes hverdag er ofte styret af redaktionsmøder, hvor man diskuterer og fordeler dagens/ugens historier mellem journalisterne.
Onlinemedier og dagsmedier vil typisk afholde et redaktionsmøde hver morgen, mens ugemedier typisk holder redaktionsmøder 1-2 gange om ugen.
Efter redaktionsmødet, hvor dagens historier er blevet fordelt, går journalisterne i gang med interview, indhentning af baggrundsinformation og skrivning af artikler.
Derfor kan det virke forstyrrende, hvis du kontakter dem om formiddagen, da det typisk er deres travleste tidspunkt på dagen.
Prøv derfor at ringe lige inden redaktionsmødet og pitche din ide, så den pågældende journalist kan tage historien med på mødet. Alternativt prøv at ringe sidst på dagen, så journalisten kan have det med på redaktionsmødet dagen efter.
Husk at have lidt materiale med hovedbudskaber, citater, fakta og baggrundsinformation klar, som du kan sende til journalisten, så snart du er færdig med telefonsamtalen (og forhåbentligt har fået lyst til at skrive din historie).
Her kan du læse lidt mere om,
hvordan du skriver en god historie.