Hvad virker og hvad fejler overfor en journalist?

Hvad virker og hvad fejler overfor en journalist

Her er et par gode råd til, hvilke historier der virker, og hvad man absolut ikke skal forsøge at sælge ind til en journalist.

Det er ikke alle historier, der får en journalist op af stolen. Faktisk kan man ende med næsten at blive blacklistet, hvis man igen og igen forsøger at sælge håbløse historier ind til en travl redaktion.

Vi har derfor kontaktet diverse journalister og redaktionschefer på hovedsageligt tech- og it-redaktioner for at høre, hvad de gerne vil have historier om – og hvad man ikke behøver at kontakte dem med.

Gaab, suk og nej tak

Selvom man internt i virksomheden har arbejdet med et eller andet i flere måneder, er det ikke nødvendigvis interessant for en journalist at skrive om. Tværtimod.

Samstemmende for de journalister, vi talte med, var, at man skulle holde sig fra at kontakte dem, hvis ens historie handler om:

  • Et eller andet man ændrer internt
  • To firmaer der samarbejder om noget på sigt
  • Et produkt der snart kommer på markedet
  • Opdatering af software xx fra version 4,5 til 5,0
  • En overlykkelig kunde – især hvis det inkluderer ord som ”førende virksomhed”, ”ledende teknologi” og ”unik løsning”

Journalisterne får også røde knopper, hvis man ikke kan finde ud af at skelne mellem markedsføring og pressearbejde. Eller hvis man forsøger at sælge en eller anden mellemleder ind som en moderne Leonardo da Vinci.

Juhuu, fedt, så kører vi

Kan man til gengæld byde ind med spændende personer og perspektiver, der bryder med noget tidligere, så er de til gengæld interesserede i at høre mere.

Historien skal gerne kunne opsummeres i en spændende overskrift, og være en fængende fortælling (ikke en promovering). Noget som fascinerer deres læsere og er konkret i forhold til at løse et problem eller skabe et overblik.

Et fif kunne være, at du forsøger at fortælle din historie for en ven/kollega, men udskift din virksomheds navn med ordet Tæppehandler og dit produkt med et tæppe.

Hvis kollegaen stadig synes, at historien er spændende og har substans, så har du sandsynligvis fat i den lange ende, og kan med en hvis form for selvtillid ringe til journalisten for at sælge historien.

Husk at have lidt materiale med hovedbudskaber, citater, fakta og baggrundsinformation klar, som du kan sende til journalisten, så snart du er færdig med telefonsamtalen.

Hvis du vil vide mere

Har du brug for yderligere kommunikationsværktøjer og hjælp, er du velkommen til at besøge vores selvhjælpsunivers ”Styrk din kommunikation” på hjemmesiden.

Du er også altid velkommen til at deltage i vores events og workshops om kommunikation, som vi løbende afholder rundt om i landet.