Hvordan finder jeg den rigtige journalist?

Hvordan finder jeg den rigtige journalist

Hvor skal man starte, og hvem skal man kontakte, når man gerne vil have sin brandvarme historie i medierne?

Med flere hundrede danske medier på både tryk, radio og ikke mindst online, kan det måske virke som en uoverskuelig og tidskrævende opgave at finde det helt rigtige medie og journalist til ens gode historie.

Heldigvis behøver det ikke at være så svært, at ramme rigtigt første gang. Du skal blot:

  • Vælge din målgruppe
    Definer hvem der skal være den primære læser af din historie
  • Identificere den rigtige journalist
    Find den journalist, der sidder med netop dit fagområde
  • Kontakte journalisten på det rigtige tidspunkt
    Få din historie med på redaktionsmødet

Definer din målgruppe og vælg derefter mediet

Selvom nogen måske nok kan have en tendens til at sætte journalister op på en piedestal, så er det vigtigt at huske, at medierne i sig selv ikke er en målgruppe. Det er en kanal til at nå ens målgruppe.

Start derfor med at definer, hvem der er de væsentligste læsere af historien.

Om det målgruppen er økonomichefer i en bestemt størrelse virksomheder, ledelseslaget fra en bestemt branche eller it-projektledere i et bestemt geografisk område (hvor man snart planlægger et salgsfremstød) kan nemlig være afgørende for ens valg af medie.

Børsen, Berlingske og JP kan måske virke som de eneste rigtige medier at gå til, men her skal man konkurrere mod en lind strøm af breaking news, internationale historier og nyheder fra store danske virksomheder. Og den kamp kan være svær at vinde.

Specialiserede fag- og branchemedier, lokalaviser og online nyhedssider kan faktisk ofte vise sig at være en bedre og mere direkte tilgang til netop din målgruppe. Så husk dem, når du overvejer dit medie.

Find den rigtige journalist på redaktionen

Langt de fleste medier består af en redaktion, hvor hver journalist har sit fagområde, som personen skriver om.

Det klassiske eksempel er lokalavisen, hvor der f.eks. sidder en journalist og skriver om sporten, en om kultur og en om lokalpolitik.

Kontakter man sportsjournalisten med en historie om lokalpolitik, vil man ofte blive mødt med et pænt nej – og en undren om, hvorfor man dog belemrede hende med en historie, der overhovedet ikke berørte hendes stofområde.

Et godt fif er derfor at lave en hurtig søgning på det pågældende medies hjemmeside for at finde ud af, hvem der senest eller oftest har skrevet om netop det stofområde, som du har en historie om.

På den måde sikrer du, at du rammer en journalist, der interesserer sig for og ved noget om området på forhånd. Og det gør det alt andet lige lettere at sælge din historie ind.

Kontakt dem på det rigtige tidspunkt

Redaktionernes hverdag er ofte styret af redaktionsmøder, hvor man diskuterer og fordeler dagens/ugens historier mellem journalisterne.

Efter redaktionsmødet, hvor dagens historier er blevet fordelt, går journalisterne i gang med interview, indhentning af baggrundsinformation og skrivning af artikler.

Derfor kan det virke forstyrrende, hvis du kontakter dem om formiddagen, da det typisk er deres travleste tidspunkt på dagen.

Et godt fif er at ringe lige inden redaktionsmødet og pitche sin ide, så den pågældende journalist kan tage ideen med på mødet. Alternativt at ringe sidst på dagen, så journalisten kan have det med på redaktionsmødet dagen efter.

Husk at have lidt materiale med hovedbudskaber, citater, fakta og baggrundsinformation klar, som du kan sende til journalisten, så snart du er færdig med telefonsamtalen.

Hvis du vil vide mere

Har du brug for yderligere kommunikationsværktøjer og hjælp, er du velkommen til at besøge vores selvhjælpsunivers ”Styrk din kommunikation” på hjemmesiden.

Du er også altid velkommen til at deltage i vores events og workshops om kommunikation, som vi løbende afholder rundt om i landet.