Sådan skriver du en god artikel

Sådan skriver du en god artikel

Vil du også skrive historier til forsiden af avisen? Vi har udarbejdet denne korte guide til at hjælpe dig på vej, uanset hvad dig baggrund og stillingsbetegnelse er.

Mange virksomheder vil rigtig gerne sælge deres historier og budskaber til kunder, investorer og journalister. Ofte er realiteten dog, at virksomhederne ikke har en størrelse, hvor man har ansat deciderede kommunikationsmedarbejdere, der kan tage sig af opgaven.

Vi har derfor valg at udarbejde denne simple guide til, hvordan du selv kan skrive en god historie.

Brug nyhedstrekanten, den er altid skudsikker

Mange lever en hektisk hverdag, så det er begrænset hvor meget tid folk har til at læse nyheder. Derfor gælder det om at fange læserens opmærksomhed, og få skudt de vigtigste pointer afsted så hurtigt som muligt.

En af de helt grundlæggende og mest effektive journalistiske modeller til at skrive en relevant historie til medierne er nyhedstrekanten.

Nyhedstrekanten er et godt værktøj til dig som gerne vil skrive en skarp historie, og den kan bruges, uanset om du skriver en intern artikel eller en ekstern pressemeddelelse.

Sådan bygger du din historie op efter nyhedstrekanten

En af de vigtigste pointer ved nyhedstrekanten er, at man skal starte historien med konklusionen eller hovedpointen. Faktisk allerede i overskriften.

Det er en skriveteknik som journalister mestrer, og det kan derfor være en god ide at kigge på relevante nyhedsmedier for at se, hvilke historier/budskaber der virker på netop det medie.

Lige efter den fængende overskrift, der skal rumme hovedkonklusionen i din artikel, skal du til at skrive uddybende om konklusionen.

Typisk handler det om at besvare en række hv-spørgsmål (hvem, hvad, hvor, osv.). På den måde hjælper man læserne til hurtigt at danne sig et overblik over, hvad artiklen handler om, og hvad konklusionerne er.

I takt med at læseren kommer igennem artiklen, jo mere baggrundsinformation kommer der på historien, og jo mindre nyhedsrelevante bliver informationerne.

Det er derfor sidst i ens artikel, at man skriver om perspektiverne/konsekvenserne ved ens hovedbudskab.

I nedenstående billede kan se et eksempel på, hvordan man kan bruge nyhedstrekanten i praksis.

Brug Historiefisken når du skriver

Som supplement til nyhedstrekanten er historiefisken også et ganske godt og simpelt værktøj til at opbygge en god og skarp historie.

Historiefisken er opbygget i tre dele:

  • Krog/begyndelse. Som start på din historie skal du skrive noget der fanger læserens opmærksomhed, såsom hovedbudskabet eller en overskrift, der skaber en form for urgency, så læseren bidder på ”krogen” og fortsætter med at læse artiklen.
  • Kød/midte. I midten åbner du op for alle godterne, også kaldet ”kødet”. Det er her du åbner op for de mere uddybende pointer og fakta. Og så er det også her, du kan bruge citater fra eksempelvis eksperter, produktudviklere, CEO’s mm.
  • Take away/afslutning. Når du har fået dit budskab og din baggrundsinformation fortalt, er det vigtigt at få lavet en god krølle på historien. Det gør du ved at opsummere nogle af hovedpointerne eller komme med nogle konkrete pointer til, hvordan læseren skal forholde sig fremadrettet.

Hvis du vil vide mere

Har du brug for yderligere kommunikationsværktøjer og hjælp, er du velkommen til at besøge vores selvhjælpsunivers ”Styrk din kommunikation” på hjemmesiden.

Du er også altid velkommen til at deltage i vores events og workshops om kommunikation, som vi løbende afholder rundt om i landet.