Nyhedstrekanten er et godt værktøj til dig, som gerne vil skrive en skarp historie. Den kan bruges, uanset om du skriver en intern artikel eller en ekstern pressemeddelelse.
Sådan bygger du din historie op efter nyhedstrekanten
En af de vigtigste pointer ved nyhedstrekanten er, at man skal starte historien med konklusionen eller hovedpointen. Faktisk skal man allerede i overskriften og på omkring 5 ord kunne fortælle, hvad nyheden er.
Det er en skriveteknik som journalister mestrer, og det kan derfor være en god ide at besøge forskellige relevante nyhedsmedier for at se, hvordan de allerede i overskriften får fortalt konklusionen eller hovednyheden, så læseren bliver interesseret i at læse videre.
Lige efter den fængende overskrift med hovedkonklusionen, skal du til at skrive lidt uddybende om konklusionen.
Typisk handler det om at besvare en række hv-spørgsmål (hvem, hvad, hvor, osv.). På den måde hjælper man læserne til hurtigt at danne sig et overblik over, hvad artiklen lidt mere detaljeret handler om, og hvad underbudskaberne er.
I takt med at læseren læser sig ned gennem artiklen, kan man bygge mere baggrundsinformation, citater og konsekvenser på historien. Det er derfor sidst i ens artikel, at man skriver om perspektiverne for ens hovedbudskab.