3. Hvad virker og hvad fejler overfor en journalist?

Her er et par gode råd til, hvilke historier der virker, og hvad man absolut ikke skal forsøge at sælge ind til en journalist.

Det er ikke alle historier, der får en journalist op af stolen. Faktisk kan man ende med næsten at blive blacklistet, hvis man igen og igen forsøger at sælge håbløse historier ind til en travl redaktion.

Vi har derfor kontaktet diverse journalister og redaktionschefer på hovedsageligt tech- og it-redaktioner for at høre, hvad de gerne vil have historier om – og hvad man ikke behøver at kontakte dem med.

3.1 Gaab, suk og nej tak

Selvom man internt i virksomheden har arbejdet med et eller andet i flere måneder, er det ikke nødvendigvis interessant for en journalist at skrive om. Tværtimod.

Samstemmende for de journalister, vi talte med, var, at man skulle holde sig fra at kontakte dem, hvis ens historie handler om:
·         Et eller andet man ændrer internt
·         To firmaer der samarbejder om noget på sigt
·         Et produkt der snart kommer på markedet
·         Opdatering af software xx fra version 4,5 til 5,0
·         En overlykkelig kunde – især hvis det inkluderer ord som ”førende virksomhed”, ”ledende teknologi” og ”unik løsning”

Journalisterne får også røde knopper, hvis man ikke kan finde ud af at skelne mellem markedsføring og pressearbejde. Eller hvis man forsøger at sælge en eller anden mellemleder ind som en moderne Leonardo da Vinci.

3.2 Juhuu, fedt, så kører vi

Kan man til gengæld byde ind med spændende personer og perspektiver, der bryder med normalen, så er de til gengæld ofte interesserede i at høre mere.

Det kan være historier:
·         Med spændende personer, perspektiver eller teknologi
·         Der er anderledes. Noget der bryder med noget tidligere
·         Som hjælper med at skabe overblik
·         Der løser et problem hos læserne
 
Historien skal gerne kunne opsummeres i en spændende overskrift, og være en fængende fortælling (ikke en promovering). Noget som fascinerer deres læsere og er konkret i forhold til at løse et problem eller skabe et overblik.

Er man i tvivl, om ens historie rammer rigtigt, kan man som test, fortælle den for en ven/kollega, men man udskifter virksomhedens navn med ordet Tæppehandler og dit produkt med et tæppe.

Hvis kollegaen stadig synes, at historien er spændende og har substans, så har du sandsynligvis fat i den lange ende, og kan med en vis form for selvtillid ringe til journalisten for at sælge historien.

Husk at have lidt materiale med hovedbudskaber, citater, fakta og baggrundsinformation klar, som du kan sende til journalisten, så snart du er færdig med telefonsamtalen (og forhåbentligt har fået lyst til at skrive din historie).

Her kan du læse lidt mere om, hvordan du skriver en god historie.

Download vores værktøjer

Vi har samlet ovenstående værktøjer i en PowerPoint og som .pdf, så du bare kan downloade det og begynde at bruge det.

Download Go og No go som PowerPoint.
Download Go og No go som pdf.
Du kan også downloade vores samlede værktøjskasse omkring pressekommunikation som PowerPoint-dokument.