Kan man til gengæld byde ind med spændende personer og perspektiver, der bryder med normalen, så er de til gengæld ofte interesserede i at høre mere.
Det kan være historier:
· Med spændende personer, perspektiver eller teknologi
· Der er anderledes. Noget der bryder med noget tidligere
· Som hjælper med at skabe overblik
· Der løser et problem hos læserne
Historien skal gerne kunne opsummeres i en spændende overskrift, og være en fængende fortælling (ikke en promovering). Noget som fascinerer deres læsere og er konkret i forhold til at løse et problem eller skabe et overblik.
Er man i tvivl, om ens historie rammer rigtigt, kan man som test, fortælle den for en ven/kollega, men man udskifter virksomhedens navn med ordet Tæppehandler og dit produkt med et tæppe.
Hvis kollegaen stadig synes, at historien er spændende og har substans, så har du sandsynligvis fat i den lange ende, og kan med en vis form for selvtillid ringe til journalisten for at sælge historien.
Husk at have lidt materiale med hovedbudskaber, citater, fakta og baggrundsinformation klar, som du kan sende til journalisten, så snart du er færdig med telefonsamtalen (og forhåbentligt har fået lyst til at skrive din historie).
Her kan du læse lidt mere om,
hvordan du skriver en god historie.