Når de største stats- og erhvervsledere mødes til det årlige møde i Davos, står der naturligvis global økonomi, handel og vækst på programmet. Men i år, 50 år efter det første topmøde, var der en helt anden summen under de sneklædte tage i den lille Schweiziske by.
Bæredygtighed, klima og etisk ansvar var pludselig blevet de nye samtaleemner blandt de globale spidser, hvilket endte ud i et nyt manifest ”The Universal Purpose of a Company in the Fourth Industrial Revolution” fra deltagerne.
Et manifest der bl.a. slår på vigtigheden af, at virksomhederne tager et større globalt og samfundsmæssigt ansvar, er med til at sikre de fremtidige digitale økosystemer, og at virksomhederne tager et etisk og sikkerhedsmæssigt ansvar for deres brug af data.
Godt manifest, men der skal mere til
Indholdet i manifestet er alt sammen noget, som IT-Branchen er meget enig i. Udfordringen er bare, at manifester ikke kan stå alene.
”Vi hilser Davos manifestet velkommen, da det er et godt udgangspunkt til at implementere digital ansvarlighed og dataetik i virksomheden. Men et manifest giver først værdi, hvis det følges op af handling,” siger Mette Lundberg, direktør for politik og kommunikation i IT-Branchen.
Til de virksomheder der gerne vil i gang, anbefaler IT-Branchen, at man bliver så konkret som mulig.
Man bør indarbejde konkrete bæredygtighedsinitiativer for eksempelvis at mindske CO2 aftryk i produktion og drift, og som softwarevirksomhed bør en fast del af udviklingsfasen blive at forholde sig til dataetiske dilemmaer, som kan opstå ved brug af nye teknologier som AI, IoT og 5G.
I IT-Branchen arbejder vi løbende med disse emner i de forskellige udvalg, ligesom vi anbefaler, at både virksomheder og enkeltpersoner støtter op om Tech-løftet, som er udarbejdet i globalt samarbejde med en lang række virksomheder og organisationer.
”Manifesternes mange underskrivere viser, at det her er emner, der tages seriøst overalt. Så hvis det ikke allerede er noget I allerede arbejder med i virksomheden, så skal I til at i gang. For jeres kunder, partnere og leverandører vil fremover forvente, at I har konkrete initiativer omkring disse ting,” udtaler Steffen Blauenfeldt Otkjær, CEO i AKQA Denmark, og formand for IT-Branchens udvalg for den gode brugeroplevelse og ambassadør for Tech Pledge.
Du kan også bidrage
Arbejder I allerede nu med de emner, som er beskrevet i Davos manifestet eller i Tech Pledge, hører vi gerne om jeres erfaringer med dette.
Vi har nemlig snart et møde med Dataetisk Råd om, hvordan vi få flere virksomheder til at gribe agendaen. I den forbindelse vil vi gerne have gode mange praktiske eksempler med til mødet, fra jer.
Læs mere om dataetik på Erhvervsstyrelsens Virksomhedsguide.