Lær af Arlas grønne it-rejse

Kender du en virksomhed, hvor medarbejderne ikke sorterer bioaffald efter frokost eller papir i kopirummet? Nej, vel? Så hvorfor forholder flere sig ikke til deres digitale klimabelastning? Få Arlas IT’s bedste råd til at komme i gang.

En ting er det fysiske affald fra vores virksomheder, noget andet er det digitale ”affald”, som de færreste har en holdning til.

Sådan behøver det dog slet ikke at være. Derfor lancerer IT-Branchen nu en opdateret udgave af vores anbefalinger til en bæredygtig it-omstilling, der allerede har hjulpet adskillige virksomheder med at tage hul på deres grønne rejse.

Start i det små og byg på

En af virksomhederne er Arla, der i 2019 tog de første skridt mod mere en bæredygtig it-omstilling. Umiddelbart virkede det dog som en uoverskuelig proces. For hvor starter man egentlig? Hvad har den største effekt? Og hvordan overbeviser man både ansatte og ledelsen om det nye skift?

Heldigvis blev det nemmere, da IT-Branchens anbefalinger udkom i 2020 og satte skub i hele processen. “At have en struktureret model at læne sig op ad har været en stor hjælp og gjorde det meget nemmere for os at præsentere det for kollegaer og for it-ledelsen,” fortæller Lisa Holm, IT Sustainability Lead hos Arla:

“Vi tog hver enkelt anbefaling, og så begyndte vi at udrede: Hvor er vi nu, og hvad kan vi gøre fremover inden for det givne område?”

En af Arlas erfaringer, der har vist sig at være gavnlig på den lange bane, var erkendelsen af, at virksomheden ikke kunne gå i gang med det hele samtidig.

Lisa fortæller, at de havde et meget bevidst fokus på at høste de lavthængende frugter og fokusere på, hvad virksomheden kunne gøre fra allerførste dag. Samtidig igangsatte de dialogen med deres it-partnere om, hvorledes de kunne finde fælles vej til at gøre vores samarbejde mere grønt.

Blandt andet så de på de mere langsigtede initiativer såsom grønnere indkøb af it og services, climate aware software og nye bæredygtige it-kompetencer.

For at styrke dialogen yderlige introducerede Arla også brugen af Open Source-værktøjet TSi (Technology Sustainability Index) dels til at drive dialogen med deres partnere, men også som et vægtet værktøj i valget af services, de har i udbud.

Forlæng levetiden for it-udstyr og omstil til et cirkulært it-forbrug

Arla valgte at starte ud med et fokus på pc-hardware, da virksomheden allerede var i gang med en større udskiftning af pc-enheder på global plan.

Det var altså en allerede eksisterende proces, hvor de kunne koble den grønne omstilling på: “Vi skulle udskifte omkring 10.000 enheder, så i det projekt var der alle muligheder for at gå ind og påvirke det grønne element,” siger Brian Andersen, IT Director Infrastructure Services.

Som et led i processen valgte Arla at tage en åben og ærlig dialog med både nye og eksisterende leverandører, hvor det grønne samarbejde blev vægtet højt, og hvor leverandørernes bæredygtighed blev indlagt som et review-parameter.

Effekten har været til at mærke på. Hvor Arlas udstyr førhen blev fornyet hvert tredje år, er de nu gået op til fem år. Og selvom udstyret bærer præg af en længere levetid, kan det stadig betale sig:

“Nu kigger vi ind i en levetid på fem år, velvidende om, at der er en større fejlrate på det sidste år. Men når vi kigger på den samlede effekt, så mener vi stadig, at det femte år er rationelt for os,” fortæller Brian.

Nu kigger vi ind i en levetid på fem år

En driftsbesparelse på 71 procent

Det kan være svært at sælge en så markant omstilling, som mere bæredygtig it kræver. Der er mange komplekse aspekter, der kræver ressourcer – både af de ansatte og ledelsen.

Derfor er det også vigtigt at starte et sted, hvor det giver værdi for virksomheden. For Arla spillede det hurtigt en stor rolle, at der kunne ses en positiv effekt på driften.

Her viste det sig, at virksomheden kunne slukke for servere, som ikke havde behov for at køre i døgndrift. Mere end 130 servere blev slukket automatisk hver aften, og først startet op igen når de skulle bruges. Den gennemsnitlig driftsbesparelse blev 71 procent.

Resultatet har været så positivt, at virksomheden nu tager næste skridt og kigger på, hvordan de bruger deres trådløse netværk. Som Brian siger: “Hvorfor skal vores wi-fi køre for fuld styrke hele natten? Det er ikke sikkert, at vi kan slukke helt for det, men vi kan skrue ned.”

Hvorfor skal vores wi-fi køre for fuld styrke hele natten?

Og det er altså ændringer, som kan mærkes på bundlinjen, hvilket kan være den altafgørende faktor, hvis virksomheden stadig tøver med at tage det grønne spring:

“Økonomisk er der så mange penge at hente, så selv hvis man ikke helt forstår den grønne omstilling, så kan man stadig få det igennem på, at der er mange penge at spare – vi kalder det en bivirkning,” siger Lisa.

Kom i gang i dag

Selvom den økonomiske gevinst ikke er til at overse, så er Lisa og Brian ikke i tvivl om, at den helt store gevinst for Arla har været hele den ændring, som der er hos de ansatte.

For nok kan man implementere lige så mange løsninger, som man ønsker, men hvis medarbejdere ikke tager sig til dem, løber de grønne drømme hurtigt ud i sandet. Som Lisa siger: “Det handler i høj grad om at ændre et mindset.”

Derfor har Arla lavet events omkring grønnere digitale vaner og digitale cleanups, hvor medarbejdere aktivt sidder og rydder op på deres enheder og i deres data 45 minutter ad gangen.

På den måde bliver de mere bevidste om deres digitale affald og knap så gode vaner, fx impacten af at scrolle i evigheder på Instagram, eller når de uden omtanke vedhæfter store mængder af filer.

Det er et ganske konkret tiltag, men med enorm succes: “Det har været så stor en ‘aha-oplevelse’ for mange, fordi mange aldrig har tænkt på deres digital footprint”.

Og det er netop dét, der er nøglen, fortæller Lisa. Folk vil gerne gøre en forskel, men de ved sjældent, hvor de skal starte:

“Det er med at komme ud over stepperne og få nogle folk med og prøve ting af, så skal det andet nok komme.”

Udnyt teknologien til at accelerere virksomhedens grønne omstilling

Brian Andersen er enig og tilføjer, at man skal være bevidst om, at en mere grøn tilgang til it ikke er en ensbetydende med, at man bruger mindre data og hardware, men at man derimod skal forholde sig til hvordan man bruger det:

“Vi er mere fokuserede på hvordan vi bygger vores løsninger i relation til klimapåvirkningen herunder at sikre, at vi ikke gemmer unødige data  – no more forever data,” forklarer han:

”Vores mange projekter og løsninger er ikke nødvendigvis med til at minimere vores effekt på klimaet, men vi arbejder på at de designes med fokus på mindst muligt aftryk. Vi kan ikke være sikre på, at vi kan minimere vores negative effekt på klimaet, men vi kan absolut afbøje effekten.”

Vi kan ikke være sikre på, at vi kan minimere vores negative effekt på klimaet, men vi kan absolut afbøje effekten

Derfor, påpeger Lisa, har IT-Branchens anbefalinger også været et godt værktøj i Arlas grønne omstilling. Anbefalingerne har gjort processen langt mere konkret for alle involverede parter – fra de ansatte til ledelsen og sågar til leverandørerne.

Du finder IT-Branchens opdaterede anbefalinger til en mere bæredygtig it-omstilling her.

Vil du vide mere om bæredygtig it?

Du kan læse mere om policy board for grøn omstillings arbejde på hjemmesiden. Derudover kan du altid tage fat i Troels Johansen, chefkonsulent for grøn omstilling i IT-Branchen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *