Lav en kommunikationsstrategi

Lav en kommunikationsstrategi

Det er ikke altid lige nemt at få formuleret sine budskaber, så de har den ønskede effekt hos modtageren. Derfor har vi udarbejdet denne lille guide til at hjælpe dig med at kommunikere skarpt.

At kommunikere de rette budskaber til den rette målgruppe er ikke altid lige nemt. I visse situationer er der nemlig flere forskellige interessenter, som ikke nødvendigvis skal kommunikeres til på samme måde.

Uanset om dit budskab er positivt eller negativt vil dine målgrupper blive påvirket af budskabet på forskellige vis, og de skal derfor også mødes med forskellig kommunikationsstrategi.

F.eks. vil fyringer i virksomheden kræve forskellige kommunikationsindsatser alt efter om de fortæller budskabet til investorer, medarbejdere eller den ramte afdeling.

Men hvordan ved man, hvad man skal kommunikere og til hvem?

Start med at definere målet med din kommunikation

For at du kan kommunikere overbevisende og sikre den rette effekt, er det en god ide at udarbejde specifikke mål for, hvordan de forskellige målgrupper skal påvirkes af din kommunikation.

Efter du har identificeret budskabets målgruppe og udarbejdet specifikke mål, er det en god ide at bruge Kommunikationstrappen til at udvælge den rette kommunikationsform og kanal til dit budskab.

Hvis du vil vide mere

Har du brug for yderligere kommunikationsværktøjer og hjælp, er du velkommen til at besøge vores selvhjælpsunivers ”Styrk din kommunikation” på hjemmesiden.

Du er også altid velkommen til at deltage i vores events og workshops om kommunikation, som vi løbende afholder rundt om i landet.