Beskriv den ønskede kommunikationseffekt

Effektiv kommunikation handler om at blive helt klar på, hvad du gerne vil have folk til at tænke, føle og gøre. En øvelse der nemt kan laves med dette enkle værktøj.

Uanset om man fortæller en anden noget, siger man elsker dem eller beder dem række en saltet, så handler kommunikation i sin essens om, at man gerne vil have andre til at tænke, føle eller gøre noget bestemt.

Derfor skal den beslutning også stå klart beskrevet i ens kommunikationsstrategi.

Hvad skal folk tænke, føle og gøre?

Når man udarbejder en kommunikationsstrategi, er det ekstremt vigtigt, at man er helt skarp på, hvad man gerne vil have de enkelte målgrupper til at tænke, føle og gøre.

Det kan f.eks. være, at én målgruppe blot skal have noget mere viden om ens projekt, en anden målgruppe skal måske også få lyst til at være med i projektet, mens en tredje decideret skal ændre adfærd pga. projektet.
Kommunikationseffekt
Generelt er den enkleste kommunikationsform, når man ”blot” skal tilføre målgruppen mere viden, så de tænker noget bestemt.

Det bliver straks mere komplekst, når man også skal have folk til at føle noget, da man typisk har brug for mere inkluderende 1-1 kommunikation samt at bruge f.eks. billeder og tillægsord for at sikre en følelsesmæssig effekt af ens budskaber.

Den vanskeligste kommunikationsøvelse er dog altid, når man vil have folk til at gøre noget, da det handler om adfærdsændringer, hvilket er noget af det sværeste at ændre.

Derfor er det at få folk til at gøre noget også den effekt, der tager mest tid og kræver den største palette af værktøjer rent kommunikationsmæssigt.

Et eksempel

Et eksempel kunne være, at en virksomhed efter en årrække med succesfulde salg til små og mellemstore kunder, har udviklet en ny løsning til større kunder og med et forretningsønske om at sælge løsningen til 30 større kunder i år.

Salgsafdelingen er i den forbindelse den vigtigste faktor for succes, og de skal både tænke, føle og gøre noget nyt i forhold til, hvad de plejer. Derfor planlægger man også en mere omfattende kommunikationsindsats til netop denne målgruppe.

Den nye kundegruppe skal også påvirkes. Her handler det om, at de skal lære de nye produkter at kende og samtidig føle, at de er i sikre hænder hos en leverandør, der forstår dem og er der for dem. Kommunikationsindsatsen skal derfor tilpasses, så den rammer netop den effekt.

Journalister kunne også være en oplagt målgruppe at kommunikere med mht. den nye produktportefølje, da de med artikler og omtale kan være med til at øge interessen for de nye produkter. Men her er det måske nok at fokusere på at give dem viden, så de kan skrive artiklerne.

Download vores værktøj