4. Fragmenteret vs team

At optimere sin kundekommunikation ved at fokusere på den samlede kundeoplevelse er ikke nemt og er noget, man skal sætte ressourcer af til at gøre løbende.

Den største fejl, man kan begå, er at tro, at man er kommet igennem, hvis man bare laver en kontaktpunktsanalyse en enkelt gang.

Ønsker man at forbedre kundeoplevelsen, bliver man ofte også nødt til at organisere sig omkring dette.

Det betyder, at man ikke længere skal arbejde som en klassisk siloopdelt og fragmenteret organisation, hvor ledelsen udtænker en retning/prioritet, stabsfunktionerne planlægger taktikken, som medarbejderne så skal udføre, hvorefter mellemlederne skal evaluere på en række KPI’er og melde tilbage til ledelsen.
At arbejde med den samlede kundeoplevelse kræver, at man systematisk evaluere på tværs af alle kontaktpunkter, hvilket kræver at man også organiserer sig i teams på tværs af afdelinger og ansvarsområder.

Teamet får det samlede ansvar for (og bemyndigelse til) at skabe de unikke oplevelser, som får kunderne til at vælge virksomhedens fremfor konkurrenternes produkter og services.

Teamorganiseringen giver ikke bare en bedre alignment internt, men vil også sikre, at kunderne oplever et mere unikt brand, giver lettere kundetilgang, sikrer bedre retention og et mere effektivt opsalg og krydssalg.

Så sørg for at få sat den samlede kundeoplevelse i system. Ikke bare i forhold til analyser og feedback, men også internt, så organisationen får mulighed for at ændre og optimere den samlede kunderejse – set fra kundens perspektiv.

Brug vores værktøjer

Vi har samlet alle vores værktøjer og fif omkring kontaktpunktsanalyser og kundekommunikation i en enkelt PowerPoint, som du kan downloade her.