3½ råd til at undgå krisen

Er vi i en erhvervsmæssig krise, og hvad kan man i så fald gøre for at komme igennem den? Med fire events sætter vi fokus på, hvordan man bedst muligt kan forberede sig og styre uden om en evt. krise.

3½ råd til at undgå krisen

Kigger man på de store nøgletal, kan vi endnu ikke kan se, at krisen er slået igennem i it-branchen. Det viser IT-Branchens krisebarometer, hvor vi løbende tager temperaturen på en række globale, nationale og branchemæssige nøgletal.

Globalt er der flere lande, hvor der er for en recession i løbet af 2023, og der er heller ingen tvivl om, at dansk økonomi har mistet momentum i 2022.

I it-branchen er der endnu ikke tegn på en stor krise, men vi kan se, at antallet af stillingsannoncer falder, og vi hører fra flere medlemmer, at omkostningsniveauet er steget markant til især elektricitet ligesom flere melder om kunder, der er begyndt at holde lidt igen. Så der er stadig en risiko for, at der kan komme en krise i branchen i løbet af 2023.

Men hvad gør man for at forberede sig på en evt. krise?

Styrk jeres strategi med et advisory board

Et advisory board er, lidt ligesom en bestyrelse, et rådgivende organ, der vejleder og sparrer med ledelsen typisk om de mere projektprægede opgaver i virksomheden, som f.eks. ekspansion til et nyt marked.

Vil du blive klogere på, hvad et advisory board kan give din virksomhed i forhold til ekstern sparring og håndteringen af udfordringer eller kriser?

Så kan du deltage i nedenstående event, hvor du også kan høre, hvordan Clever Choice Aps og One Marketing A/S har brugt deres Advisory Board til at udvikle deres forretning.

Læs mere og tilmeld dig: 18. januar kl. 9:00 – 12:00.

Gør dine medarbejdere til medejere

Med udsigt til potentiel krise er det ikke unormalt, at usikkerheden omkring jobsituationen stiger hos medarbejderne. Især hvis de oplever, at deres egen virksomhed begynder at kæmpe lidt med ordrer eller omkostninger.

Flere og flere virksomheder udsteder warrants, medarbejderaktier eller tilbyder andre incitamentsprogrammer for at holde på de bedste medarbejdere og tiltrække nye talenter.

Men hvordan kommer man i gang – og hvilken løsning passer bedst til din virksomhed?

Det kan du få svar på til vores event ”Kom godt i gang med medarbejderaktier og warrants” d. 17. januar på Nimb i København.

Gå fra at sælge og til kunder der køber

Hvis krisen kradser er der ofte færre kunder og samtidig mere kamp om dem. Et scenarie som de færreste ønsker, men hvor der heldigvis også er en del, man selv kan gøre for at undgå det.

Ved hjælp af strategisk relations- og netværksarbejde kan du bl.a. skabe langvarige lukrative kundeforhold og aktive ambassadører.

Vær med på vores kommende workshop, hvor du kan få ideer til, hvordan du synliggør jeres særlige kompetencer og dermed får færre konkurrenter og styrker jeres markedsværdi.

Tilmeld dig ”Få flere af de rigtige kunder”. Det foregår 24. januar kl. 9:00-12:00.

Undgå trippelbeskatning som selvstændig

Arbejder du som selvstændig it-konsulent, er der en risiko for, at du bliver trippelbeskattet, hvilket kan have stor negativ betydning – især under en krise, hvor omsætning og omkostninger i forvejen kan være under pres.

Flere af IT-Branchens selvstændige konsulenter oplever lige nu en øget interesse fra SKAT omkring trippelbeskatning, og vi har derfor inviteret Carina Marie G. Korsgaard, Partner og skatteretsekspert og Rasmus J. Ptak, Manager i E&Y for at give en update på problemstillingen.

De kan fortælle, hvad du skal og ikke skal gøre, samt give dig gode råd til, hvordan du sikrer, at der er orden i penalhuset, så du som selvstændig ikke bliver ramt af trippelbeskatning.

Vi afholder eventet som et gå-hjem-arrangement i vores Ener-netværk både i Jylland d. 18. januar kl. 16-18 og i København d. 19. januar kl. 16-18.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *