Når formidling er svær

Når formidling er svær

Det er ikke altid, du har de optimale betingelser for at kunne levere dit budskab. Derfor giver vi dig et par gode råd til, hvordan du prioriterer elementerne i din præsentation i forskellige situationer.

Selvom du har brugt vores guide ”Opbyg en god præsentation”, er det desværre ikke alt lige ud ad landevejen, at skulle levere budskabet.

Det er derfor vigtigt, at du analyserer situationen grundigt, og tilpasser din præsentation til virkeligheden, så du får disponeret og vægtet de enkelte elementer i din fortælling rigtigt.

1. Når modtageren er imod budskabet

Hvis du på forhånd ved, at modtageren vil være imod budskabet, er det vigtigt at skabe velvilje fra starten.

Du skal så tidligt som muligt forholde dig til de indvendinger, der måtte være, så du med det samme viser, at du anerkender modstanden – men også kan svare på den.

Vælg derfor de 2-3 vigtigste indvendinger og mød dem tidligere, end du ellers ville have gjort.

2. Når der er kort tid til rådighed

Hvis der er kort tid til rådighed, bør du ikke bruge tid på at gentage budskaberne for mange gange eller ridse baggrunden for detaljeret op.

Brug i stedet tiden på at skabe interesse, og sælge hovedbudskabet og det vigtigste argument.

Sig hvad der videre sker, og hvad modtageren skal gøre.

3. Når modtageren er usikker på dig og din rolle

Er modtagerne usikre på dig og din rolle, bliver du nødt til at etablere troværdighed, før du kan sælge budskabet.

Fortæl hvorfor sagen er vigtig for dig. Brug egne eksempler og fortæl evt. en personlig historie. Vis at du og modtageren er i samme situation.

4. Når problemet er kendt men løsningen er ny

I de tilfælde hvor problemet er kendt (og accepteret), behøver du ikke brug lang tid på at ridse baggrunden op. Du kan i stedet gå mere direkte til at argumentere for den løsning, du fremlægger.

Argumenter både for og imod løsningen. Vælg dine 1-2 stærkeste argumenter for løsningen og brug tid på de 1-2 stærkeste indvendinger.

5. Når både problemet og løsningen er ny

Du kan komme ud for, at både problemet og løsningen er ny i forhold til modtagerne. I den situation bliver du nødt til at ridse baggrunden op og skabe konsensus om, at der rent faktisk er et problem, der skal løses.

Brug konkrete eksempler og historier, der dokumenterer problemets eksistens, så du skaber en brændende platform.

Hvis du vil vide mere

Har du brug for yderligere kommunikationsværktøjer og hjælp, er du velkommen til at besøge vores selvhjælpsunivers ”Styrk din kommunikation” på hjemmesiden.

Du er også altid velkommen til at deltage i vores events og workshops om kommunikation, som vi løbende afholder rundt om i landet.