1. Bliv en bedre kommunikatør

Kernen i den gode og effektive historiefortælling ligger ofte i ens evne til at strukturere sin præsentation og sikre en levende form.

Selvom der er skrevet mange bøger og artikler om, hvordan man formidler effektivt, er opskriften på den gode historie egentlig ganske enkel.

Det handler om at fange folks opmærksomhed og få dem til at huske de væsentlige budskaber i din kommunikation.

Til dette formål kan du bl.a. bruge Historiefisken, som er et nemt og enkelt værktøj at opbygge sin fortælling efter.
Historiefisken
For at fange enhver tilhører er det først og fremmest vigtigt at have en god begyndelse, hvor modtageren bliver fanget af din fortælling.

Derefter introducerer du dem til en kødfuld og spændende midte med informativt indhold.

Til sidst skal du afslutte med en skarp pointe eller call-to-action, som modtageren kan tage med sig hjem.

1.1 Sådan laver du en klar historiefortælling

Vi har derfor lavet simpelt værktøj, der kan hjælpe dig med at skabe en god kommunikativ struktur i din præsentation – uanset om du bruger PowerPoint, Prezi eller bare står på gulvet og taler.

Du starter med at lave et rå-manuskript over din præsentation ved at besvare nedenstående spørgsmål i skemaet.
Sådan laver du en klar historiefortælling
Tænk f.eks. over, hvordan du med et enkelt billede kan beskrive kernen i det budskab, du vil formidle.

Og hvis du skal argumentere for en beslutning, der er taget af dig eller ledelsen, er det vigtigt, at du kommer med konkrete eksempler – især i forhold til, hvilke negative ting ved den nuværende situation I ønsker at undgå/komme væk fra.

Til sidst i din præsentation, er det en god ide at komme med nogle helt konkrete eksempler på, hvad beslutning X kommer til at betyde for modtageren.

1.2 Planlæg din impact

Når du har historiefortællingen og byggeklodserne parat, er det tid til at kigge, hvordan din målgruppe skal opfatte dig under præsentationen.

Måske er der nogle områder, hvor du endnu ikke er helt stærk, og hvor du burde øve dig lidt inden selve præsentationen.
Planlæg din impact
Vil du fremstå engageret, er det f.eks. vigtigt, at du har et levende kropssprog, en begejstret stemmeføring og er god til at bruge personlige eksempler i din historiefortælling.

Her kan du f.eks. optage dig selv, mens du gennemgår præsentationen eller bruge et spejl for at se, om du trænger godt nok igennem.

Hvis det er vigtigt, at du viser, du er et venligt menneske, er det en god ide invitere til dialog, huske folks navne eller bevæge dig væk fra talerstolen og ned blandt publikum. Så ha’ en plan klar for, hvordan og hvornår du gør det under din præsentation.

Brug vores skabeloner

Her kan du downloade alle de skabeloner og værktøjer, som vi fortæller om vores kommunikationsunivers – Dig Selv.