Påvirkende kontaktpunkter. Dette inkluderer alle de kontaktpunkter, der er relateret til at kundens informationssøgning inden de måske overhovedet er klar over, at de har brug for noget fra din virksomhed.
Det kan f.eks. være marketing, reklamer, SEO, medier, SoMe og egen hjemmeside, og vil typisk være noget kunden ser på et tidspunkt, hvor personen slet ikke er klar over, at I kan tilbyde den rigtige løsning.
Før-køb kontaktpunkter. Når kunden først er blevet opmærksom på dit produkt eller service, men endnu ikke har truffet det endelige valg. Det kan f.eks. være via hjemmesiden, messer, salgsbrochurer, direct mail, marketing.
Købskontaktpunkter. Når først købsbeslutningen er truffet og ordren skal laves, vil der ofte være en række kontaktpunkter, som vil påvirke kundens oplevelse af virksomheden. Det kan f.eks. være salgspersonale, partnere/forhandlere, eShop, fakturaen og ens kontor.
Efter-køb kontaktpunkter. Selvom kunden har købt et produkt eller service, hører kontakten og dermed heller ikke oplevelsen af virksomheden op. Derfor skal man også analysere værdien af evt. onboarding, kundeservice/support, regninger og den løbende salgskontakt.
Og så skal man ikke glemme, at både ens konsulenter ude ved kunden og selve softwaren også fungerer som daglige kontaktpunkter og dermed har indflydelse på den samlede kundeoplevelse.