Husk kommunikationen når strategien skifter

Et strategiskifte kræver ofte også en helt ny måde at kommunikere på. Her er et par gode konkrete råd til, hvordan man skal gribe det an.

Husk kommunikationen når strategien skifter

Du kender sikkert godt scenariet. I har som ledergruppe været afsted på strategiseminar, og har derefter i nogle måneder arbejdet på en ny strategi. For efter flere gode år med masser af vækst er markedet blevet mere vanskeligt, og der er derfor behov for at genbesøge virksomhedens forretningsmæssige prioriteringer.

Men efter den efterfølgende ellers flotte strategipræsentation på det fælles medarbejdermøde, virker det ikke helt som om, at medarbejderne eller de enkelte teams, tager strategien til sig og arbejder ligeså målrettet med den, som I havde håbet på i lederteamet.

Hvad gik der galt? Hvorfor fungerede de 10 flotte slides og den dertilhørende brandtale ikke lige så godt, som forventet?

Topledelsen glemmer ofte resten af organisationen

Ifølge tre forskere, Vikas Mittal, Alessandro Piazza og Ashwin Malshe, skyldes det ofte, at der i virkeligheden er en manglende enighed omkring strategien på tværs af enheder og ned gennem organisationen.

I gennemsnit rapporterede toplederne fra de 500 virksomheder, som forskerne undersøgte i deres analyse, at de opfattede, at der i gennemsnit var enighed omkring strategien i 82% af virksomheden.

Når man spurgte medarbejderne og mellemlederne, viste det sig dog, at blot 23% var alignet med strategien. 2-3 gange lavere end hvad topledelsen troede.

Fokuser din strategi

At strategien ikke er forankret i hele organisationen, kan skyldes flere ting. Ofte handler det om, at strategien ikke har været klart nok kommunikeret ud til hele organisationen, eller at strategien har været for kompleks eller mangestrenget, hvilket har gjort den uvedkommende for medarbejderne.

Det er derfor vigtigt, at man som leder gør sig klart, hvad kommunikationsmålet er, når man skal videreformidle den nye strategi.

Især hvis man som ledelse går fra at kommunikere om vækst og nye succeser til at skulle kommunikere om omkostningsfokus og måske medarbejderreduktioner, skal kommunikationsstrategien gentænkes.

Forskerne har bl.a. kigget over 245 akademiske papirer igennem og konkluderer, at de virksomheder, der i både forretnings- og kommunikationsstrategien har haft fokus på kunden, også efterfølgende har givet det bedste økonomiske afkast i forhold til omsætning, overskud og værdisætning.

Hvordan man laver en effektiv kommunikationsstrategi der støtter op om virksomhedens fornyede fokus, er der mange bud på – og den kan hurtigt blive mere kompleks end selve forretningsstrategien.

For at gøre det enkelt og operationelt har vi derfor samlet fire konkrete skabeloner, du kan bruge til at udarbejde en kommunikationsstrategi, så du sikrer, at virksomhedens nye strategi bliver kommunikeret effektivt og klart til medarbejderne.

Download skabelonen og læs mere om, hvordan du kan udarbejde en kommunikationsstrategi.

Gør den relevant for medarbejderne

En klassisk fejl, når man kommunikerer en ny strategi, er, at man ikke få involveret mellemlederne eller medarbejderne godt nok.

Ledelsen tror, at alle andre I virksomheden har samme udgangspunkt og forståelse for forretningen og omverdenen som dem selv. I virkeligheden forfølger afdelingerne forskellige (og nogle gange modsatrettede) mål, hvilket kan føre til interne politiske kampe, uproduktive møder og personopgør – og i sidste ende forhindre, at man opnår virksomhedens strategiske mål.

Det er derfor vigtigt, at man som leder bruger tid på at kommunikere, hvorfor strategien er vigtig for hver eneste afdeling, så den enkelte medarbejder kan se sig selv og sit bidrag i strategien.

Strategien skal med andre ord ikke bare lægges ovenpå medarbejdernes daglige arbejde, men skal blive en del af deres daglige arbejde.

Dette kræver ofte nye ledelseskompetencer, hvilket vi har skrevet lidt om i denne artikel ”Forandring er ikke et projekt – Det er en konstant.

Husk dialogen, når strategien skal implementeres

Det er desværre ikke altid lige nemt at skulle kommunikere en ny strategi eller prioriteringer. Du kan f.eks. have kort tid til det – eller modtagerne kan ligefrem være imod dit budskab.

Det er derfor vigtigt, at du analyserer situationen grundigt, og tilpasser din præsentation til virkeligheden, så du får disponeret og vægtet de enkelte elementer i din fortælling rigtigt.

Hvis der er kort tid til rådighed, bør du ikke bruge tid på at gentage budskaberne for mange gange eller ridse baggrunden for detaljeret op. Brug i stedet tiden på at skabe interesse, og sælge hovedbudskabet og det vigtigste argument. Sig hvad der videre sker, og hvad modtageren skal gøre.

Ved du på forhånd, at modtageren vil være imod budskabet, er det vigtigt at skabe velvilje fra starten. Du skal så tidligt som muligt forholde dig til de indvendinger, der måtte være, så du med det samme viser, at du anerkender modstanden – men også kan svare på den.

Her kan du læse flere gode råd om, hvad du skal gøre, hvis formidlingen er svær.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *