71% af virksomhederne benytter sig i dag af mindst en AI-løsning. En markant stigning på 31% i forhold til 2023, hvor 55% af virksomhederne benyttede sig af kunstig intelligens.
”Jeg husker ikke, at vi nogensinde har set en teknologi blive indarbejdet så hurtigt i virksomhedernes hverdag. Det er en implementeringsrate af historiske dimensioner, og noget som kommer til at ændre samfundet markant på meget kort tid,” siger Natasha Friis Saxberg, adm. direktør i IT-Branchen.
Til sammenligning tog det næsten 10 år fra internettets begyndelse og til at halvdelen af danske virksomheder havde en hjemmeside. Det tog kun omkring et år efter lanceringen af ChatGPT, før halvdelen af danske virksomheder havde implementeret mindst en AI-løsning.
Hurtig implementering overalt i virksomheden
Tallene fra McKinsey Global Survey on AI 2024 viser, at næsten halvdelen af alle AI-projekter nuimplementeres på under fire måneder i virksomhederne.
Det er især indenfor strategi & økonomi, HR og it at AI-udviklingen går stærkt, hvorimod kunstig intelligens i selve produktionen og supplychain stadig tager over otte måneder at implementere.
81% af de danske virksomheder, der benytter sig af AI, oplever da også en positiv effekt ved det, og 35% mener samtidig, at AI er med til at skabe et bedre beslutningsgrundlag.
Det undrer ikke Natasha Friis Saxberg:
”Typisk er det de steder, hvor man sidder med meget data eller skal filtrere meget information, at virksomhederne først og fremmest ser en værdi i brugen af kunstig intelligens. Men at udviklingen går særligt stærkt i netop den administrative del af forretningen, skyldes også, at det ofte er hurtigere at få installeret en AI-kontorassistent, end det er at få integreret AI i hele ens produktionsapparat.”
Hun tror dog, at man vil se massive investeringer i kunstig intelligens i alle afdelinger over de næste år. På tværs at industrier forventer mere end hver 3. virksomhed at investere 6% eller mere af deres samlede it-budget i kunstig intelligens.
Implementer AI med omtanke
Selvom der er fart på AI-udviklingen, er det ikke ensbetydende med, at man bare skal løbe blindt derudaf.
Specielt med generative selvlærende AI-løsninger er det vigtigt at forholde sig til de etiske dilemmaer samt de virksomheds- og persondatafølsomme data, der bruges til bl.a. træning af modellerne.
”AI giver nogle helt fantastiske muligheder og kan markant styrke ens konkurrenceevne, hvis man gør det rigtigt. Men der er også en række ting, man skal overveje, inden man går i gang med et AI-projekt. F.eks. hvilke træningsdata man bruger,” fortæller Natasha Friis Saxberg.
Ud over at have styr på den kommende AI Act fra EU, der sætter rammerne for, hvordan man må udvikle og bruge kunstig intelligens i EU, er der også en række etiske overvejelser, man skal gøre sig, så man udvikler AI med omtanke for både mennesker, miljøet og samfundet.
Du kan læse mere om kravene fra AI Act og IT-Branchens fem dogmer for ansvarlig softwareudvikling på hjemmesiden.
Er man i tvivl om, hvad man rent regulatorisk må i forhold til brugen af kunstig intelligens, kan man deltage i Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynets regulatoriske AI-sandkasse, hvor man kan få gratis adgang til relevant ekspertise og vejledning i brugen af AI i forhold til f.eks. GDPR.