Med den øget brug af AI-teknologier, såsom ChatGPT, har vi hos IT-Branchen oplevet en stor efterspørgsel fra flere medlemsvirksomheder om, hvordan man bedst kan sikre gode retningslinjer for brugen, så ansættelsesforholdet ikke belastes i tilfælde af pludselige uoverensstemmelser eller ved uhensigtsmæssig brug.
For i takt med den voksende interesse for AI opstår der som følge heraf også et øget behov for både at kunne forstå og navigere i brugen af den – både som arbejdsgiver og som ansat.
Politikken tilbyder derfor specifikke retningslinjer for brugen af AI, der guider både arbejdsgivere og ansatte i forhold til, hvordan og hvad AI kan og må anvendes til ude hos den enkelte virksomhed. Det fortæller direktør for forretning og medlemsservice i IT-Branchen, Bjørn Borre:
At udarbejde en politik om anvendelse af AI i en arbejdsmæssig sammenhæng skaber ikke kun en klar retning for, hvordan AI bør anvendes, men den minimerer også de potentielle risici forbundet med teknologiens anvendelse. Derudover sikrer politikken, at virksomheden opererer inden for gældende etiske rammer.
Da anvendelsen af AI fortsat bruges i varierende grad, til forskellige formål og endda ikke er tilladt hos alle virksomheder, er der også plads til at tilpasse politikken, så den matcher specifikke behov og kan bruges i forskellige sammenhænge.
Alle medlemmer af IT-Branchen har som altid fri adgang til kontrakten og de mange andre dokumenter, som er at finde på Kontraktportalen.
En AI-politik styrker innovationen
For de fleste virksomheder er det efterhånden nødvendigt at skabe nogle klare retningslinjer for, hvad der er tilladt for en ansat at gøre med AI, og hvad der ikke er.
Overordnet set kan en velovervejet AI-politik ikke kun forbedre virksomhedens effektivitet, men også styrke dens position i markedet ved at demonstrere ansvarlighed. Noget der i sidste ende hjælper den ansatte med at navigere trygt og ansvarligt i brugen af teknologien.
”Politikken beskytter virksomhedens data, ansatte og kunder. Den skaber klare retningslinjer på et område, der kan give uforudsete konflikter mellem eksempelvis arbejdsgiver og arbejdstager. Den beskytter virksomheden mod, at der opstår en uhensigtsmæssig brug, som kan udstille forretningskritiske data og udfordre både databeskyttelsespolitikker samt virksomhedens brand. Med regler på plads, kan virksomheden bedre drage fordel af AI’s potentiale til fx at sikre en mere effektiv opgaveløsning og styrket innovation,” fortæller Bjørn Borre.
Har du styr på de muligheder, som kunstig intelligens giver din virksomhed?
Sæt kryds i kalenderen den 3. november, når IT-Branchen i samarbejde med DAHL Advokatpartnerselskab afholder et spændende webinar, som klæder dig godt på i arbejdet med AI.
Eksperterne vil her dele værdifulde indsigter og give en dybere forståelse af, hvordan du kan arbejde både lovligt og værdiskabende med værktøj og services, der anvender kunstig intelligens.
Læs mere og tilmeld dig eventet her.