Selvom 82% af direktørerne er nervøse for, at de ikke kan følge med teknologiudviklingen og 80% mener, at deres ledergruppes manglende appetit på risiko får dem til at falde bagud i forhold til deres konkurrenter, så er det ikke det, der er den største årsag til virksomhedernes tech-investeringer. Det viser en ny analyse fra KPMG.
”På bare et år er der sket et markant skifte i, hvad der ligger til grund for virksomhedernes tech-investeringer. Hvor man sidste år var bange for, at konkurrenterne løb fra en på tech-fronten, er der i år langt større fokus på, hvilke regulatoriske krav man skal leve op til samt at man får noget værdi ud af de mange AI-pilotforsøg, som blev igangsat sidste år,” udtaler Bent Dalager, partner for NewTech i KPMG og forperson for IT-Branchens policy board for NewTech.
Først og fremmest er det anbefalinger fra eksterne parter herunder krav fra myndigheder (89%), der bestemmer virksomhedernes it-investeringer. Derefter er det virksomhedens egne pilotforsøg og test (83%), der styrer investeringerne. Først på 3. pladsen kommer frygten, for at ens konkurrenter løber fra en.
Store forskydninger i forhold til sidste år
Årsagerne til at investere i teknologi kan være mange. Men det er især investeringer i virksomhedernes interne pilotforsøg, så de kan blive klar til skalering samt krav fra 3.part herunder regulatoriske myndighedskrav, der er med til at skubbe til it-investeringerne i virksomhederne i 2024.
”Honeymoon er ovre for de store virksomheder og dagene, hvor de kun legede og afprøvede forskellige AI-løsninger, er slut. Ledelsen vil gerne se, at deres initiale investeringer også bærer frugt og kan bruges bredt i virksomheden. Nu er der et langt større fokus på, at teknologien skal hjælpe med at skaffe sorte tal på bundlinjen,” siger Bent Dalager og tilføjer: “Det er godt nyt, også for dem som ikke er kommet så langt i Danmark, for de kan trygt gå videre. Der er gevinster forude.”
Således fortæller 72% af direktørerne, at deres digitale transformationsprojekter har båret frugt, ligesom 87% meddeler, at de er lykkedes med at bruge teknologi til at øge indtjeningen i løbet af de seneste 24 måneder.
59% siger, at de har løftet deres indtjening med minimum 11% pga. digitale projekter.
Du kan få adgang til hele KPMG’s Global Tech Report 2024 her.