Med hånden på kogepladen

Med en fortid som smed og en passion for kunst og kodning, kombinerer René Holdgaard Wilhardt i dag teknologi med kunstnerisk flair og innovativ ledelse.

Når René Holdgaard Wilhardt i dag ikke arbejder med de nyeste teknologier, omdanner han tomme lærreder til udtryksfulde kunstværker.

Eller, han forsøger i hvert fald på det.

For selvom han ikke ligefrem betegner sig selv som et kunstnerisk geni, lader det ham ikke afskrække fra at prøve at blive endnu bedre til at male. Og det er der to helt særlige grunde til.

”Jeg synes, det er supersundt at kaste sig over en ny interesse, hvor man ved, at man er virkelig, virkelig dårlig. For det handler for mig om udviklingen og nysgerrigheden til at blive ved med at lære. Og det er der potentiale for her,” fortæller adm. direktør i Axla, René Holdgaard Wilhardt med et glimt i øjet.

Den anden årsag er, at det ikke alene giver ham et rum til at koble af og udvikle sine kunstneriske færdigheder. Det giver ham også en evne til at forstå de enkelte elementers indflydelse og betydning på store processer.

For i bund og grund har han nemlig altid troet på, at det er de små penselstrøg, som skaber betydningsfulde fremskridt i livet.

Derfor er det i dag også en tilgang han ikke alene bruger til at udvikle sig personligt, men også en ledelsesfilosofi, der præger hverdagen hos Axla, når han, sammen med sine 16 medarbejdere og de to øvrige partnere i softwarehuset, lægger udviklingsplaner for virksomhedens offentlige og private it-kunder.

En klods om benet

Egentlig har 53-årige René Holdgaard en baggrund, der strækker sig langt ud over sin rolle som it-udvikler.

Derfor afspejler hans personlige rejse også en fortælling, som er præget af op- og nedture.

For inden han kastede sig over it-verdenen, havde han i mange år arbejdet som smed og svejser på bl.a. Lindøværftet. Men her tog livet en uventet drejning, da en alvorlig rygskade tvang ham til at tilbringe et halvt år liggende på sit stuegulv.

Perioden efter ulykken betragter René Holdgaard Wilhardt i dag som et af de mest skelsættende øjeblikke i hans liv. Og han ser nu tilbage på en tid, som ikke alene var udfordrende for ham selv, men især også for alle hans nærmeste.

For pludseligt befandt både familie og venner sig i en situation, hvor de i høj grad stod alene med at få alle enderne til at hænge sammen i et liv, der buldrede afsted med børn, indkøb og faste regninger.

”Jeg følte mig mest af alt som en klods om benet. Jeg kunne ingenting. Men det var langt fra så hårdt for mig, som det var for de mennesker, der var omkring mig. For jeg er gift med en kvinde, som med hjælp fra naboer og familie, tog sig af alt og gav mig mulighed for at koncentrere mig om at blive rask. Så det var hårdt for hende, og måske også for mine børn. Det var en usikker tid. Og der gik tæt på 10 år, før vi var ovenpå efter de økonomiske konsekvenser.”

Alligevel forklarer René, at krisen, trods de mange udfordringer, som hurtigt tårnede sig op, også har ført til flere positive ting.

En slukket drøm blev vakt til live

I dag ser René tilbage på perioden som en både sund og dannende tid for ham selv, hvor han mest af alt lærte, at vi alle kæmper vores egne kampe. Og det er en bitter erfaring, han nu kan bruge i sin rolle som administrerende direktør.

Men så var et af de andre lyspunkter netop også den mulighed, som ulykken gav for at genoplive en slukket drøm.

Det var jo også en tid som ledte til, at jeg fik opfyldt mine drømme om at forfølge en interesse. Og det er jeg jo taknemmelig for i dag – især taknemmelig, fordi det var hårdt for andre at gøre det muligt for mig.

Kodning og piber gik hånd i hånd

Netop som René lå på stuegulvet med et stift blik rettet mod det hvide loft, kastede han ret hurtigt sit blik tilbage på en gammel interesse for kodning og datalogi.

For tilbage da internettet endnu var nyt, og med en forkærlighed for både piber og HTML, var han en tidlig internet-entreprenør, da han som den første i Danmark byggede en online webbutik, hvorfra han solgte håndlavede piber.

Piber han selv havde skåret, pudset og poleret i sin fritid, når han altså ikke passede sit arbejdede som smed.

I mellemtiden havde han dog for længst slukket og lagt piberne på hylden, men interessen for kodning havde alligevel altid luret lidt i baggrunden.

Og efter en opkvalificering i forskellige it-kundskaber havnede han kort tid efter sin raskmelding som udvikler i en mindre dansk it-virksomhed.

Siden fik han erfaringer fra en række lederstillinger, der med tiden vakte en interesse for at skabe et udviklingshus, der ikke blot fulgte agile principper i udviklingsmodeller, men også indarbejdede principperne i alle aspekter af den daglige drift.

”Når jeg tænker mig om, har jeg nok altid været der, hvor jeg finder rigtig meget glæde i at fordybe mig på en måde, hvor der ikke er plads til andre tanker, end det jeg er i gang med. Det var det, jeg elskede, da jeg arbejdede som smed. Men også da jeg drev mit pibeværksted. Og det er også det, jeg oplever, når jeg maler,” forklarer René.

”Jeg værdsætter i høj grad også at være i en skabende proces som leder. Det betyder meget for mig at engagere mig i at skabe en bedre hverdag for vores ansatte og levere de bedste løsninger i samspil med vores kunder.”

Pragmatiske løsninger skaber værdi for alle

I dag har René Holdgaard Wilhardt overladt kodningen til folk, der er uddannet til det.

Men det handler fortsat mest af alt om at sikre, at softwareløsningerne ikke kun er teknisk avancerede, men også praktisk anvendelige i den virkelige verden.

Og det kræver en ydmyg forståelse af, at de systemer Axla udvikler til sine kunder også skal være i stand til at møde virkelighedens behov, når løsningerne bliver brugt i hverdagen.

Derfor er det også en helt naturlig del af virksomhedens tilgang til softwareudvikling, at man sætter sig grundigt ind i kundernes projekter og domæner.

“For bedre at forstå vores brugeres behov, tager vi meget gerne med helt derud, hvor systemenerne bliver brugt i hverdagen. Det giver os mulighed for at sikre, at de it-løsninger vi udvikler er skræddersyede til præcist at imødekomme deres unikke behov.”

Som et af flere eksempler nævner han Axlas samarbejde med en kunde i forsyningsbranchen.

Her havde man nemlig sendt en konsulent med ud at køre i skraldebilen for med egne øjne at se og opleve, hvordan man dagligt bruger løsningerne, og hvordan Axla på den måde kan hjælpe med at blive endnu bedre til at understøtte hverdagen.

”Det er jo egentlig først i rigtige hverdagssituationer, at vores systemer testes og dataene genereres. Ved selv at forstå og opleve det arbejde, der foregår, kan vi bedre skabe løsninger, der virkelig gør en forskel for brugeren,” forklarer han.

”Det handler for os om at værdsætte og forstå betydningen af alle de bittesmå elementer, som tilsammen udgør det store billede af vores løsninger i hverdagen. Derfor er det også kernen i vores tilgang til alle vores projekter – at vi skal have hænderne helt nede i projekterne,” afslutter René Holdgaard Wilhardt.

Skal du være den næste vinder af Månedens Brunsviger?

Hver måned kårer vi en fynsk it-virksomhed til at modtage en brunsviger, der kan deles mellem medarbejderne i virksomheden. Skal I være de næste?

Månedens Brunsviger handler om at komme om bag facaden og få de enkelte fynske it-virksomheder til at åbne lidt mere op for hinanden på en hyggelig og sjov måde, så man lærer hinanden at kende fra en mere uformel side også.

Det tror vi nemlig giver værdi og skaber et stærkere fynsk netværk.

Det eneste, man skal gøre, er at fortælle en sjov, anderledes eller uventet historie om enten virksomheden eller direktøren, som må bringes her på hjemmesiden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *