Hvorfor skal man overveje pre-funding?

Flere virksomheder benytter sig af en såkaldt pre-funding, hvor de sikrer sig kapital, inden de går på børsen. Men hvorfor er det noget, man som virksomhed skal overveje?

Hvorfor skal man overveje pre-funding?

For mange iværksættere, startups, små og mellemstore virksomheder, er en børsintroduktion noget, der hurtigt kan koste op mod 1 mio. kr. – bare for at komme i gang. En bekostelig affære, hvis man ser på virksomhedens samlede årlige omsætning og indtjening.

I stedet for at sætte opsparingen over styr eller risikere sit cash flow, kan det give mening at få investorer tidligt ombord, og få dem til at medfinansiere selve IPO-processen.

Især for vækstvirksomheder kan det give god mening at få pre-funding. Dermed behøver de ikke at stoppe deres ekspansionsplaner og markedsvækst på grund af en børsintroduktion, der hurtigt kan tage 6-12 måneder, og kan faktisk ende med en højere værdisætning, netop fordi de fortsætter deres vækstrejse.

Ren kapital er dog ikke altid den eneste faktor, man skal overveje, når man tænker på pre-funding.

John Norden, Norden CEF

”Ofte vil pre-funding investorer også kunne bibringe nogle strategiske ressourcer og markedsviden, som virksomheden kan nyde godt af. Et godt samarbejde med disse investorer kan derfor også være med til at øge værdiansættelsen ved selve børsintroduktionen,” siger John Norden, der er adm. direktør og certificeret rådgiver i Norden CEF, der hjælper virksomheder med at komme på børsen.

Pre-funding giver kapital til billigere pris

Forskellen mellem normal aktiehandel og pre-funding ligger lidt forenklet sagt i risikoen og prisen, som investorerne er parate til at give.

Når man først er kommet på børsen, har investorerne adgang til børsprospektet, den finansielle dokumentation, virksomhedens strategier, ligesom de kan stille spørgsmål til virksomheden via investormøder og IR-afdelingen.

Det kan de ikke ved en pre-funding, hvor de ofte skal vurdere deres investering, uden prospektet er færdigt, uden virksomheden reguleres af børsreglerne eller at alle forhold i virksomheden endnu er klarlagt. Ja, i sidste ende er der jo slet ingen garanti for, at virksomheden ender på børsen.

For investorerne er der altså en betydende risiko ved, at de investerer i virksomheden på et så tidligt tidspunkt.

For at reflektere risikoen bedst muligt, bliver disse investorer typisk tilbudt en mærkbar rabat i forhold til den forventede startpris ved børsintroduktionen.

Hvis en virksomhed f.eks. forventer, at aktieprisen vil ligge på 100 kr. ved børsintroduktionen, så kan de i en pre-funding f.eks. tilbyde aktierne til 40-70 kr. Ender prisen som forventet på 100 kr. ved IPO’en, så har pre-funding investorerne fået deres penge ca. dobbelt tilbage – mod at de tog risikoen tidligt.

”Pre-funding er noget som særlige investorer specialiserer sig i, og er derfor ikke noget, man bare lige går ud og finder. Det er derfor vigtigt, at du i dit team har folk, der har kontakt til den type investorer, hvis I har brug for tidlig kapital,” udtaler John Norden.

Hvis du vil vide mere

Går du med tanker om en børsintroduktion, kan du allerede nu tilmelde dig tre relevante events omkring emnet.

21. oktober afholder vi webinaret “Overvejer du at gå på Børsen?“. Certificeret rådgiver, John Norden, vil fortælle, hvad det konkret kræver at blive børsnoteret. Og som noget helt unikt vil Dataproces, der skal børsnoteres 13. november, give en indsigt i, hvad der reelt skal til fra et ledelses- og virksomhedsperspektiv, når man går på Børsen.

29. oktober får du mulighed for, som en flue på væggen, at overvære et professionelt investormøde for Dataproces. Her får du et indblik i, hvad man skal kunne præsentere som it-virksomhed, og hvad investorerne spørger om.

100 dage efter børsintroduktionen har Morten Lindblad fra Dataproces indvilget i at fortælle, hvordan den nye hverdag efter børsintroduktionen ser ud. Hvad har overrasket positivt eller negativt, og hvad har ændret sig i forhold til før IPO’en? Det event foregår 29. marts.

Udvalget for Vækst og Kapital arbejder målrettet for at skabe bedre tilgang til risikovillig kapital gennem udarbejdelse og fremlæggelse af forslag til nye løsningsmodeller og indsatser.

Du kan altid læse mere om vores mærkesag Kapital til vækst på vores hjemmeside eller tage kontakt til vores udvalg for vækst og kapital, hvis du har spørgsmål eller gerne vil være mere aktiv indenfor denne agenda.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *