For mange iværksættere, startups, små og mellemstore virksomheder, er en børsintroduktion noget, der hurtigt kan koste op mod 1 mio. kr. – bare for at komme i gang. En bekostelig affære, hvis man ser på virksomhedens samlede årlige omsætning og indtjening.
I stedet for at sætte opsparingen over styr eller risikere sit cash flow, kan det give mening at få investorer tidligt ombord, og få dem til at medfinansiere selve IPO-processen.
Især for vækstvirksomheder kan det give god mening at få prefunding. Dermed behøver de ikke at stoppe deres ekspansionsplaner og markedsvækst på grund af en børsintroduktion, der hurtigt kan tage 6-12 måneder, og kan faktisk ende med en højere værdisætning, netop fordi de fortsætter deres vækstrejse.
Ren kapital er dog ikke altid den eneste faktor, man skal overveje, når man tænker på prefunding.
”Ofte vil pre-funding investorer også kunne bibringe nogle strategiske ressourcer og markedsviden, som virksomheden kan nyde godt af. Et godt samarbejde med disse investorer kan derfor også være med til at øge værdiansættelsen ved selve børsintroduktionen,” siger John Norden, der er adm. direktør og certificeret rådgiver i Norden CEF, der hjælper virksomheder med at komme på børsen.
Prefunding giver kapital til billigere pris
Forskellen mellem normal aktiehandel og prefunding ligger lidt forenklet sagt i risikoen og prisen, som investorerne er parate til at give.
Når man først er kommet på børsen, har investorerne adgang til børsprospektet, den finansielle dokumentation, virksomhedens strategier, ligesom de kan stille spørgsmål til virksomheden via investormøder og IR-afdelingen.
Det kan de ikke ved en prefunding, hvor de ofte skal vurdere deres investering, uden prospektet er færdigt, uden virksomheden reguleres af børsreglerne eller at alle forhold i virksomheden endnu er klarlagt. Ja, i sidste ende er der jo slet ingen garanti for, at virksomheden ender på børsen.
For investorerne er der altså en betydende risiko ved, at de investerer i virksomheden på et så tidligt tidspunkt.
For at reflektere risikoen bedst muligt, bliver disse investorer typisk tilbudt en mærkbar rabat i forhold til den forventede startpris ved børsintroduktionen.
Hvis en virksomhed f.eks. forventer, at aktieprisen vil ligge på 100 kr. ved børsintroduktionen, så kan de i en pre-funding f.eks. tilbyde aktierne til 40-70 kr. Ender prisen som forventet på 100 kr. ved IPO’en, så har prefunding investorerne fået deres penge ca. dobbelt tilbage – mod at de tog risikoen tidligt.
”Prefunding er noget som særlige investorer specialiserer sig i, og er derfor ikke noget, man bare lige går ud og finder. Det er derfor vigtigt, at du i dit team har folk, der har kontakt til den type investorer, hvis I har brug for tidlig kapital,” udtaler John Norden.
Hvis du vil vide mere
Går du med planer om at gå på børsen med din virksomhed, har vi lavet et univers, hvor vi har samlet en række artikler omkring alle de ting, du skal have styr på i forbindelse med en IPO.
Du kan læse mere om børsnoteringer på vores univers Sådan kommer du på børsen.
Derudover er du også altid velkommen til at kontakte vores Udvalg for iværksætteri, kapital og vækst.