IT-Branchen kommer med hjælpekatalog til presset sundhedsvæsen

Opgaverne vokser mens antallet af varme hænder falder, og det danske sundhedsvæsen står nu overfor sin måske største krise nogensinde. Derfor har IT-Branchen sendt en digital hjælpekatalog afsted til Danske Regioner.

IT-Branchen kommer med hjælpekatalog til presset sundhedsvæsen

Sundhedsvæsenet er med et stigende antal opgaver og færre hænder blevet ramt af ”den perfekte storm”, og flere steder er man nu nervøs for, at der er afdelinger og fagområder, der reelt er ved at bryde sammen under presset.

Det er kritisk for vores velfærdssamfund, at vi har et godt og velfungerende sundhedssystem, og derfor har IT-Branchen samlet et katalog over digitale løsninger, der hurtigt kan gå ind og støtte og afhjælpe personalet i deres hverdag.

Se IT-Branchens hjælpekatalog og løsninger til sundhedsvæsenet.

”Vi har sendt kataloget til Danske Regioner, så de enkelte sygehuse og sundhedsfaglige områder kan få et overblik over, hvilke digitale løsninger der findes på markedet, og som kan aflaste deres arbejdsdag her og nu. For behovet for hjælp er akut,” siger Freddy Lykke, direktør for Sirenia og formand for IT-Branchens Sundheds-it udvalg.

Udfordringerne vokser i sundhedsvæsenet

Demografisk står vi overfor en kæmpe udfordring. Danmarks statistik forudsiger, at antallet af ældre vil være fordoblet i 2040, og at antallet af borgere med kroniske sygdomme vil være fordoblet allerede i 2030.

Samtidig vil der være færre borgere i den arbejdsdygtige alder til at tage hånd om de mange ældre og folk med kroniske sygdomme.

Når man samtidig kigger ind i et sygehusvæsen, hvor omkring 3.200 SOSU’er står til snart at gå på pension, hvor antallet af deltidsansatte flere steder udgør 30-45% af arbejdsstyrken, og hvor sygefraværet pga. stress er markant højere end i resten af samfundet, så står vi med et alvorligt problem.

”Allerede i dag er der mange steder i sundhedsvæsenet ikke hænder og ressourcer nok til at kunne løfte de mange opgaver, og udfordringen vokser bare dag for dag. Så der er behov for digitale værktøjer, der kan hjælpe dem med at varetage deres kerneopgaver, og få hverdagen til at fungere,” udtaler Freddy Lykke.

Digitale løsninger der kan hjælpe i dagligdagen

Det er især i forhold til det udkørende personale, automatisering, beslutningsværktøjer og patientkontakt, at Danske Regioner har efterspurgt løsninger, og derfor er kataloget bygget op omkring disse fire områder.

Ideen med kataloget er, at give beslutningstagere i sundhedsvæsenet en enkel oversigt over, hvilke løsninger der allerede findes på markedet, og som derfor relativt hurtigt kan implementeres hos dem.

Er der en løsning, der kunne hjælpe den specifikke afdeling eller område, findes der kontaktinformation, så man hurtigt kan få yderligere information og evt. starte dialog om en løsning.

”Som branche kan vi bidrage med løsninger og indsigt i de digitale muligheder på området, og det er derfor, vi nu har sendt en hjælpepakke til sundhedsvæsenet. Men det er også vigtigt, at vi får taget en grundlæggende dialog om fremtidens sundhedsvæsen og dens manglende hænder. Ellers risikerer vi, at det bryder sammen flere steder,” slutter Freddy Lykke.

Digitalisering skal ses som et af de væsentligste løsninger på sundhedsvæsnets udfordringer. Det mener IT-Branchen, at regeringen skal huske, når de i den kommende tid skal drøfte sundhedsreform.

Det samme gør sig gældende, når regeringen sammen med Danske Regioner og KL skal sikre, at der er økonomi i regioner og kommuner til at investere i et digitalt boost af sundhedsvæsenet

Her er IT-Branchens katalog over løsninger til sundhedsvæsenet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.