Med regeringens klimalov og bindende mål om 70%, tager flere og flere virksomheder ansvar for deres klimaaftryk. Men hvorfor er det så vigtigt at forholde sig klimaaftrykket i jeres virksomhed?
Med et klimaregnskab i hånden, bliver det tydeligt, hvor skoen trykker og de lavthængende frugter kan plukkes. Herfra kan der sættes konkrete mål for CO2-reduktionen.
Bæredygtighed og it/digitalisering går hånd i hånd – at arbejde med bæredygtighed kræver data.
Allerede fra sommeren 2024 bliver det lovpligtigt for virksomheder med over 500 ansatte at aflevere klimaregnskab. I 2025 kommer det også til at gælde virksomheder med helt ned til 250 ansatte.
Et klimaregnskab der skal indeholde data om både direkte og indirekte klimaaftryk:
- SCOPE: Direkte emissioner (firmaets eget forbrug)
- SCOPE: Indirekte emissioner (indkøbt el, fjernvarme osv.)
- SCOPE: Andre indirekte emissioner (fra kilder som virksomheden ikke selv ejer, fx leverandørkæden)
Derfor er I nødt til allerede nu at forholde jer til jeres eget aftryk på klimaet.
Hør også hvordan Umbraco har grebet opgaven an.