Sådan motiverer du dine medarbejdere under forandringer i virksomheden

Fyringsrunder, en flytning eller ændringer i ledelsen. Alle virksomheder oplever forandringer. Ligegyldigt hvilken forandring, der er tale om, så bør du huske dine medarbejderes motivation og trivsel.

Normalt vil 10-15 procent af alle virksomheder udskifte deres CEO i løbet af et år. Og det er bare én af de forandringer, der kan skade dine medarbejderes motivation eller gøre dem usikre.

Også fyringsrunder i lignende virksomheder, en økonomisk krise, ejerskifte, en ny organisering eller noget helt femte kan påvirke medarbejderne. De kan blive usikre på om deres eget job er sikkert og på om virksomhedens fremtid er usikker.

Vi har tidligere skrevet om den vigtige forskel mellem Change Management og Change Leadership. Men hvordan motiverer du helt konkret dine medarbejdere?

Undersøgelser fra Oxford Universitet viser, at motiverede og glade medarbejdere er 13 % mere produktive. Så der er god grund til at fokusere på dine medarbejderes trivsel og undgå at risikere dyk i omsætningen eller udskiftninger af medarbejdere.

5 råd til at sikre motivationen

Her er fem korte og konkrete råd, så du kan bruge som leder til at sikre dine medarbejderes motivation:

1. Styrk jeres interne kommunikation

Rygtedannelse og misinformation kan lettere sprede sig, hvis kommunikationen internt i virksomheden ikke er klar og tydelig. Afklar de vigtigste budskaber samspil i ledelsen (f.eks. hvorfor der behov for en ny CEO eller for en flytning), så I kommunikerer den samme besked og ikke afviger fra hinanden.

2. Lyt til dine medarbejdere

Tag dig tid til at høre dine medarbejderes perspektiver og bekymringer. Anerkend dem i stedet for at skubbe dem væk ved at feje deres frygt bort. Det er selvfølgelig ikke muligt at agere på alle bekymringer, og det skal du også være ærlig omkring.

3. Hav styr på detaljerne og udvis ro

Stil dig selv de vigtigste “hv”-spørgsmål om forandringer og hav svar klar – hvis I er en stor virksomhed, så skriv dem gerne ned på intranettet. Det kan f.eks. være ”Hvorfor flytter vi”, ”Hvornår sker det”, ”Hvor skal den enkelte medarbejder sidde” osv. Det viser ro og skaber tryghed i organisationen, når der er styr på detaljerne.

4. Skab opnåelige succeser

Sæt mål og KPI’er, der kan opnås. Når du sætter mål, ugentlig, månedligt eller kvartalsvis, så sikrer du, at dine medarbejdere føler, at de arbejder sammen mod noget. Men det skal være realistiske mål, især hvis medarbejdernes arbejde bliver påvirket af f.eks. opsigelser eller en anden forandring.

5. Sæt pris på arbejdsindsatsen

Det kan virke simpelt og som noget, du allerede gør dagligt. Men det er helt essentielt ikke at glemme anderkendelse. En analyse fra OfficeVibe viser, at når en leder anerkender sin medarbejders arbejde, så stiger medarbejderens engagement med 60 %. Så selv i en tid, der er travl for dig som leder, må du ikke glemme at fejre dine medarbejderes sejre og ekstraordinære arbejdsindsatser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *