Hos Topsoe opfordres alle til at bruge ChatGPT

Hos den danske erhvervskæmpe er man slet ikke i tvivl om det potentiale, kunstig intelligens rummer. Her opfordres alle medarbejdere derfor til at bruge ChatGPT – og man er allerede nu nået så langt i den strategiske implementering, at resultaterne er begyndt at vise sig.

Opfordringen fra Topsoes Chief Transformation Officer, Morten Holm Christiansen, er til andre så tydelig som den kan være. Der er ikke råd til at lade være.

I sidste ende er AI ikke længere en mulighed, men en nødvendighed, for virksomheder, hvis man ønsker at forblive konkurrencedygtige og relevante i den digitale tidsalder.

Ligesom internettet har ændret verden, vil AI også transformere måden, vi arbejder på, og det vil åbne nye muligheder for innovation og effektivitet:

“Vi står med kunstig intelligens over for en udvikling, som måler sig med internettet. Vi skal se på det her som dengang, hvor internettet blev bredt tilgængeligt for alle, og hvor det gik fra at være en specialdisciplin til noget, som alle kunne anvende,” fortæller Morten Holm Chrisiansen og tilføjer: ”Bare se på verden nu, og hvordan den har forandret sig lige siden.”

”Vi skal selvfølgelig pushe det her”

Det gik tidligt op for Morten Holm Christiansen, at generativ AI kunne ændre forretningen. Han undersøgte derfor hurtigt, hvordan man hos Topsoe kunne anvende det til sin fordel.

Her blev han mødt af bred organisatorisk opbakning til initiativet. Og det viste sig, at der på tværs af ledelseslag var en stærk tro på, at det var afgørende at integrere teknologien i arbejdsprocesserne for at opretholde konkurrenceevnen. Alt sammen drevet af et fælles ønske om at fortsætte med at bevare virksomhedens globale position inden for kemi- og energiteknologi.

Man kan vælge imellem enten at sidde og vente på at se det folde sig ud, eller også prøver man på at pushe det i forhold til, hvad man kan have af glæde i det. Vi skal selvfølgelig skubbe på, vi skal på forkant med det, for vi kan gøre det til en konkurrencemæssig fordel for Topsoe.

Kunstig intelligens giver bl.a. mulighed for at automatisere en lang række rutineopgaver, som før var meget tidskrævende. Med evnen til hurtigt at analysere komplekse data er en af fordelene, at det nu i endnu højere grad er muligt at skabe en beslutningsproces, der er baseret på data og uden menneskelig bias.

Sådan gjorde man hos Topsoe

Er man endnu ikke kommet i gang med at implementere AI, kan det for mange skyldes, at det umiddelbart virker til at være en svær og uhåndgribelig opgave. For hvor skal man starte? Og hvordan finder man egentlig det fulde potentiale?

Netop som generativ AI stadig befinder sig i sin spæde udvikling, og virksomheder endnu undersøger de utallige muligheder, den rummer, er vi stadig et sted, hvor der ikke eksisterer en standardiseret vejledning til at komme i gang.

Ifølge Morten Holm Christensen er det første skridt mod en succesfuld implementering derfor at begynde med at skabe en grundlæggende forståelse af potentialet for f.eks. ChatGPT.

Da der ikke har været et decideret erfaringsgrundlag at begynde ud fra hos Topsoe, har man lagt stor vægt på at inddrage de ansatte, så virksomhedens behov kunne afdækkes.

Det bedste ved at inkludere medarbejderne er, at de har hands-on erfaring med arbejdsopgaverne. De er eksperterne, og selvfølgelig stoler jeg på, at de også ved, hvordan det bedst kan komme dem til gavn i hverdagen.

Selvom Morten Holm Christiansen kendte til potentialet fra start, kom de mange tilbagemeldinger fra medarbejderne som en overraskelse. På kort tid havde man skemalagt 158 use cases, og der bliver løbende fundet flere.

Hvad er det næste for Topsoe?

Efter nu at have arbejdet og evalueret på brugen hos Topsoe, er man ikke længere i tvivl om fremtiden. Man er fast besluttet på at integrere AI for at positionere sig selv til den digitale fremtid.

”Der er intet som indikerer, at vi ikke skal fortsætte med at investere endnu mere i generativ AI. Og vi er derfor også utroligt glade for at være blevet udvalgt til pilotprojektet, hvor vi skal være en del af udviklingen af Microsofts kommende lancering af produktet Copilot,” fortæller Morten Holm Christensen.

Og det er et projekt, man har meget høje forventninger til: ”Copilot bliver en gamechanger i måden vi arbejder på. Det kan effektivisere vores arbejdsindsatser og sikre, at vi kan yde den bedste service til vores vigtige kunder.”

Hvis ikke Danmark og Europa følger med, er løbet kørt

Morten Holm Christiansen er en smule bekymret, hvis ikke flere danske virksomheder aktivt beslutter sig for at bruge generativ AI i deres workflow. Opfordringen er derfor ikke til at tage fejl af:

Hvis ikke man anvender de muligheder til sin fordel, kan danske og europæiske virksomheder miste vigtige markedsandele og kunder til mere innovative konkurrenter fra eksempelvis USA og Kina.

Europa er også aktivt involveret i udviklingen af kunstig intelligens, men dets position i forhold til USA og Kina kan beskrives som anderledes og mere nuanceret. Europa har tendens til at lægge stor vægt på etiske og reguleringsmæssige spørgsmål vedrørende AI. I EU har man indført GDPR og arbejder på at udvikle en AI-lovgivning, der lægger vægt på beskyttelse af borgerrettigheder og datasikkerhed.

Alt sammen noget som man hos Topsoe fra start har været meget opmærksom på. Derudover forstår man ligeledes, at man skal være opmærksom på ikke at fodre den generative AI med kritiske forretningshemmeligheder, hvorfor man netop af den årsag har udstukket retningslinjer internt til brug, så ikke Topsoe kommer til at dele og sprede informationer, som bliver tilgængelige for konkurrenterne.

Opfordringen fra Morten Holm Christiansen er alligevel meget tydelig: ”Man har været forsigtig med at implementere kunstig intelligens på grund af de mange faresignaler, vi har set i forbindelse med teknologiens anvendelse. Det er naturligt at udvise sund skepsis, men samtidig er det vigtigt, at vi begynder at tilpasse os og opnå egne erfaringer med denne teknologi allerede nu. Ventetiden på at lovgivningen bliver klar kan ikke fortsætte ubegrænset.”

Det er nu løbet kører. Og hvis vi venter for længe, bliver det svært at lukke hullet til konkurrenterne.

Morten Holm Christiansen har en lang karriere, hvor han blandt andet har været hos Coop, Maersk og Novo Nordisk Group. Han blev i 2021 kåret som årets CIO i Danmark.

Derudover er han medlem af IT-Branchens CIO Transformation Board.

Hvis du kunne tænke dig at lære mere om CIO Transformation Boardet, kan du gøre det her eller kontakte Anne Sofie Josephsen, Head of The CIO Transformation Board og chef for forretningsudvikling hos IT-Branchen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *