Covid-19 har for alvor givet os blod på tanden for at handle digitalt. 70% af den danske befolkning handler online mindst 1 gang om måneden – og det er på tværs af alle aldersgrupper.
Det har betydet et kæmpe boost til webshops og digitale markedspladser. Og i oktober 2020 rykkede Amazon ind i Sverige, hvor de tilbyder mere end 150 mio. produkter, herunder en lang række lokale produkter.
På mødet havde udvalget inviteret Emil Stamp, partner i Boston Consulting Group til at diskutere resultaterne fra analysen: Disruption at out doorstep – Amazon’s arrival in Sweden and the Nordics.
Tænk strategisk og på kunderelationen
Selvom Covid-19 har rustet mange af de danske e-commerce aktører til at stå stærkt digitalt er konkurrencen fra en gigant som Amazon ikke til at komme udenom, hvis de vælger at rykke ind i Danmark.
Der er ingen tvivl om, at der er både fordele og ulemper for virksomheder og brands ved at være på fx Amazon. Emil Stamp fremhævede på mødet, at det derfor aldrig har været vigtigere at være helt skarp på ens customer value proposition.
Udvalget diskuterede bl.a. betydningen af at eje relationen til kunderne, da denne data aktivt kan bruges til at øge omsætningen og udvikle nye produkter. Og om det at tage imod det første gratis fix fra markedspladser og nyde en ”nem” omsætning står mål med, at du mister kontrol over dit brand og prissætning.
Omvendt nyder mange virksomheder også godt af at kunne nå ud til mange flere kunder og være del af Amazons toptunede distributionskanaler mv. Så valget er bestemt ikke altid let.
Hvem bliver ramt?
Virksomheder, der sælger standardvarer hvor pris og sortiment ikke adskiller sig fra andre virksomheder er mest udsatte for konkurrencen fra Amazon og øvrige digitale markedspladser.
Her diskuterede udvalget, hvordan pris og bekvemmelighed er blevet et nøgleparameter for mange kunder. Fx er Amazon Prime, en abonnementsløsning hvor du betaler et årligt beløb for fri fragt på alle dine køb og adgang til digitale services, blevet Amazons helt store guldfugl og har alene i USA godt 150 mio. abonnenter.
Vind på den gode digitale kundeoplevelse og community-building
Uanset om man vælger at sælge gennem egne kanaler (D2C), gennem e-commerce partnere eller via digitale markedspladser som fx Amazon er den gode brugeroplevelse en afgørende nøgle til digital vækst.
Udvalget diskuterede muligheder og værdien af at skabe unikke og personlige oplevelser for kunderne og at skabe et økosystem omkring ens brand og produkter både i den fysiske verden og digitalt.
Det kan være alt fra loyalitetsprogrammer til at bygge relationer til kunderne uden for købssituationen. For eksempel ved at belønne kunderne for at bruge tid og engagere sig med brandets værdier eller ved at skabe et community mellem brugerne.
Ingen ved om Amazon er på vej til Danmark, men der er ingen tvivl om, at der er god forretning i at have et stærkt digitalt ståsted med brugeren i centrum, uanset hvad der sker i fremtiden.
Læs mere om den gode brugeroplevelse som nøgle til digital vækst her.
Vil du være med?
Er du interesseret i at høre mere om arbejdet eller være med i udvalget for den gode brugeroplevelse, så kontakt IT-Branchens chefkonsulent, Charlotte Holm Billund.