Hurra! Nyt digitalt fag i folkeskolen bliver til virkelighed

Undervisningsminister, Merete Riisager, har netop meldt ud, at det at skabe gennem it og teknologi skal være obligatorisk i folkeskolen.

IT-Branchen håber, at den treårige forsøgsordning hurtigt vil vise, at der er behov for et decideret fag – og ikke bare et fagligt element i andre fag.

”Vi har allerede haft over 2.700 børn igennem Coding Class-forløbene, ligesom vi samarbejder med læreruddannelsen om at uddanne nye undervisere i faget. Og der er ingen tvivl hos hverken os, eleverne, skolerne eller lærerne. Det her skal være et obligatorisk fag, hvis det skal gøre en forskel,” fortæller Anders Feddersen.

Det er en agenda, som IT-Branchen har arbejdet med i flere år, og der var derfor stor glæde over regeringens udmelding. En ny forsøgsordning på 40-50 skoler, skal forhåbentligt være startskuddet for at få digital innovation ind på alle skoler i både indskoling, mellemtrin og udskoling.

”Det her får kæmpe betydning for Danmark. Det betyder, at fremtidens børn ikke bare skal være superbrugere af iPads. De skal også lære, hvordan de skaber og løser problemer gennem brugen af it, så de aktivt kan bidrage til fremtidens digitale Danmark,” siger Anders Feddersen, formand for IT-Branchens Coding Class styregruppe.

137 klasser har det allerede på skemaet

IT-Branchen ser det som et meget varmt ønske, der går i opfyldelse efter en helt særlig indsats.

Gennem to år har IT-Branchen sammen med en række medlemsvirksomheder og i tæt samspil med kommuner, Styrelsen for IT- og Læring, Dansk Erhverv og erfarne kræfter fra Coding Pirates skabt faget Coding Class, hvor sjetteklasser har arbejdet med at skabe og være kreative med it i skolen.

Målet med pilotprojektet var først og fremmest at vise, at børn kan tænde på it og teknologi, men også at være med til at sætte it-undervisning på dagsordenen, for i sidste ende at få et it-fag indført som en fast del af folkeskolens pensum.

”Vi har gennem hele forløbet fået utroligt gode tilbagemeldinger på faget fra både elever, lærere, skoler og virksomheder. Så det er dejligt, at politikerne har lyttet til behovet og vil være med til at løfte folkeskolens pensum ind i det digitale århundrede,” udtaler Anders Feddersen.

Han håber da også, at ministeren aktivt vil bruge de mange erfaringer, som der er kommet fra Coding Class-projektet.

Børn vil ikke bare forstå. De vil skabe fremtiden

Selvom IT-Branchen er begejstrede for, at der nu er truffet beslutning om, at det skal være obligatorisk, håber de, at faget i sidste ende kan få et andet navn end Teknologiforståelse.

Et nyt navn der i højere grad signalerer, at indholdet af faget handler om digital innovation og kreativitet, og ikke bare om forståelse.

”Børn og unge tænder ikke på blot at skulle forstå teknologi. Det er som at bede dem om at læse grammatik alene for grammatikreglernes skyld. Børn tænder på at kunne skabe noget og være med til at forme fremtiden. Og det er jo lige præcis det, et nyt dedikeret fag kan,” siger Anders Feddersen.

Støtte fra erhvervslivet, befolkningen og politikerne

Under hele Coding Class forløbet har virksomheder som SAP, Microsoft, NNIT, TDC, KMD, Jobindex, Zibra, Dansk Erhverv, SimCorp, Unik, Siteimprove, ATEA, HPE og DXC støttet op og bl.a. haft elever på besøg, så børnene fik et indblik i, hvad it og teknologi kan bruges til i virkeligheden.

Samtidig viste en befolkningsundersøgelse i 2017, at 89% af befolkningen ønskede et obligatorisk it-fag i folkeskolen. En udmelding som 88,7% af de danske kommunalpolitikere også var enige i.

Her kan du læse mere om Coding Class-projektet.