Bliver man bedre til at lære med AI?

Kan studerende bruge AI som en tutor i stedet for en bekvem genvej til hurtige opgaveleveringer? Og hvordan sørger vi for at fastholde det sociale aspekt ved læring?

Bliver man bedre til at lære med AI?

Da ChatGPT blev lanceret, blev undervisnings- og eksamensmetoder i uddannelsessystemet forældet fra den ene dag til den anden. Lærere rev sig i håret og forsøgte at regne ud, hvordan man skulle undgå snyd, når alle eleverne pludselig havde en AI ved hånden.

Frygten for AI som snyderedskab afholder stadig mange skoler fra integrerer AI i undervisningen, mens andre uddannelsesinstitutioner navigerer i blinde for at finde deres ståsted i den nye virkelighed.

Men er er det ikke netop skolernes opgave at sikre, at eleverne bliver dygtige til at bruge AI i den verden, de uddannes til?

Det dilemma stiller tech-journalist Marie Høst til Sine Zambach, adjunkt ved Institut for Digitalisering på Copenhagen Business School, i denne udgave af Blinde Vinkler.

Du kan lytte til denne måneds podcast fra Blinde Vinkler her.

Erhvervslivet løber derudaf mens uddannelsessystemet står stille

Når Sine Zambach kigger på, hvor meget der sker på arbejdsmarkedet lige nu i forhold til AI, og hvor lidt der så sker på uddannelsesområdet, bliver hun bekymret for fremtiden.

I hendes øjne burde eleverne i den grad blive klædt på til at bruge AI. Men det virker som om, at der intet sker i forhold til at klæde eleverne på.

”Det, vi gør forkert, er, at vi ingenting gør på dette område. AI bliver brugt af alle, men der er ingen, der underviser i det, fordi lærerne er bange for, hvad det kan medføre. Men det svarer jo lidt til at helt at lade være med at give seksualundervisning, fordi man gerne vil undgå teenagegraviditeter,” siger hun bl.a. i podcasten.

Hun er enig i, at eleverne ikke lærer noget ved at få en AI til at skrive deres stile. Til gengæld er der mange andre muligheder for at bruge AI i undervisningen, som giver rigtig god mening.

Både i forhold til at få hjælp til at genere noget materiale, hvor man så selv kan agere projektleder for det færdige projekt. Eller ved at få den til at udarbejde forskellige udkast eller visualiseringer, og hvor eleven så har ansvaret for kvalitetskontrollen.

AI kan også være en hjælp til lærerne

Læreren kan bruge AI’en til at planlægge sin undervisning, udarbejde undervisningsmoduler eller få ideer til, hvordan man kan eksemplificere svære begreber og styrke den differentierede undervisning.

Og så ligger der et kæmpe potentiale i at benytte AI som en form for tutor, hvor den kan gå ind og udfordre den enkelte elev, så den nærmest fungerer som en en-til-en lærer.

Spørger man Sine Zambach haster det med at få AI mere ind i undervisningen. Som minimum bør man opgradere lærerne til at vide mere om, hvordan man kan bruge AI, så de kan være med til at hjælpe eleverne med at indhegne og bruge AI rigtigt.

Men lyt til podcasten og diskussionen mellem Marie Høst og Sine Zambach. Blinde vinkler er produceret af Ingeniørforeningen IDA og IT-Branchen, og du kan finde alle afsnit her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *