Otte økonomiske fejl iværksættere typisk laver

Som iværksætter overser man ofte de økonomiske aspekter i forretningen. Og det kan blive dyrt.

Otte økonomiske fejl iværksættere typisk laver

Blot 47,4% af alle nystartede danske virksomheder eksisterer fem år efter, de er blevet stiftet. Det viser tal fra eStatistik og IT-Branchen.

Ærgerligt da en analyse fra Rockwoll Fonden ellers viser, at iværksættere giver bedre løn og er mere produktive end allerede etablerede virksomheder.

Der kan naturligvis være mange årsager til, at iværksættervirksomheder har svært ved at overleve.

Men ifølge Bruce Barringer, professor ved School of Entrepreneurship på Oklahoma State University og medforfatter af bogen Entrepreneurship: Successfully Launching New Ventures, er dog nogle typiske økonomiske fejl, som mange iværksættere begår.

1. Lønseddel-mentalitet
Som fastansat får man sin månedlige lønseddel, hvilket giver mulighed for at planlægge og forudse sine indtægter og udgifter. Iværksættere har desværre ofte et langt mere uregelmæssigt cashflow. Her kan det hjælp at have noget opsparing eller en egenkapital at bruge af. Og så skal man huske at få fakturaer hurtigt ud og at følge op, så de bliver betalt til tiden.

2. Lægge penge til side
Når først de tiltrængte penge kommer ind, kan det være svært at overskue, hvor meget af omsætningen man selv kan beholde, og hvor meget der skal sættes af til f.eks. moms og skat. Det er derfor en god idé at få hjælp fra en revisor, der kan hjælpe med at identificere mulige fradrag og planlægge betalinger.

3. Samlede forretningsudgifter
Forretningsomkostninger som f.eks. licenser, internetadgang, løbende opdatering udstyr o. lign. skal også med i ens budget, som man har et fuldt overblik over både faste og løbende udgifter.

4. Sammenblanding af personlige og forretningens midler
Det er vigtigt at have en separat konto og kreditkort til ens virksomhed, så du ikke blander tingene sammen og kan dokumentere cashflow og posteringer til skattemæssige og udgiftsmæssige formål.

5. Manglende markedstest
Man kan hurtigt ende med at bruge mange tusinde kroner på at investere i website, branding og annoncer for så at finde ud af, at der slet ikke er et marked for ens produkt. Derfor er det vigtigt, at man tester sit produkt eller ide grundigt, inden man investerer.

6. Lægger alle æg i én kurv
Alt afhængigt af ens produkt og marked er det typisk en god tommelfingerregel ikke at have mere end 25 % af ens indkomst fra en enkelt kunde, så ens omsætning ikke forsvinder, hvis man mister en stor kunde. Derudover kan det ofte betale sig at tilbyde flere forskellige ydelser, så man ikke er helt afhængig af en produkttype eller service.

7. Prisdumping
Kampen om kunderne kan være hård, og derfor kan man som startup være fristet til at dumpe prisen for at sikre sig at lande en kunde. Men det kan være svært så efterfølgende at hæve prisen, og derfor kan prisdumping i længden være ødelæggende for forretningen. Det er vigtigere, at man forstår den værdi, man tilfører kunden og prissætter sig derefter.

8. Gøre det hele selv
Meget få iværksættere outsourcer eller automatiserer opgaver, men sidder med både produktudvikling, regnskab, HR, salg, markedsføring og daglig drift. Outsourcing kan være noget så simpelt som at ansætte en bogholder eller en SoMe-ansvarlig eller at bruge et CRM- eller e-mailsystem til nyhedsbreve.

Bliv stærkere som startup og iværksætter

Vi laver løbende events og workshops til iværksættere og mindre virksomheder, som er gratis at deltage i, hvis man er medlem af IT-Branchen.

Følgende events kunne måske være interessante:

Er du interesseret i vores politiske arbejde i, hvordan vi skaber bedre rammer for tech-startups og iværksættere, er du mere end velkommen til at kontakte vores Policy Board for Kapital og Iværksætteri.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *