Kodning og kreativitet på ukrainsk

Micro:bits, kreativitet og masser af seje opfindelser og prototyper. Det var omdrejningspunktet, da Coding Class samlede over 50 ukrainske børn og unge fra modtageklasser.

Sugerør, sølvpapir og selvfølgelig masser af micro:bits fløj gennem luften, da 50 ukrainske børn, kastede sig over Coding Class-udfordringen. På bare en dag skulle børnene gå fra – for de flestes vedkommende – aldrig at have kodet før til at være ægte programmører med egne opfindelser og små prototyper.

De koncentrerede og fantasifulde børn kom fra Langelinieskolen, Ungdomsskolen Sankt Petri Passage og Vesterbro Skole, hvor de har gået i modtageklasser – nogle siden krigen brød ud for omtrent et år siden. I modtageklasserne lærer børnene dansk, men de får først og fremmest en tryg hverdag, så de kan lære Danmark at kende og få stabilitet i deres hverdag. Samtidig skaber de sammen et fællesskab med andre ukrainske børn.

Og dagen viste, at Coding Class bestemt også fungerer på ukrainsk. Fulde af koncentration og bøjet ind over computerne udviklede børnene skøre, sjove og seriøse prototyper. Nogle lavede et digitalt dyr, en ny bedste ven eller et underholdende spil. Alle opfindelser var baseret på de små micro:bits, der er små computer, der nemt kan programmeres. Alle micro:bits har 25 lysdioder, to knapper og sensorer, der kan reagere på fx temperatur og lys.

En vej til arbejdsmarkedet

Langelinieskolen på Østerbro er den skole i Københavns Kommune, der har modtaget flest ukrainske børn. Knirke Lindby de Tusch-Lec er lærer og koordinator for skolens tre modtageklasser. Og hun tøvede ikke, da hun fik tilbuddet til børnene om en dag i kodningens navn:

”Fordi eleverne kommer fra i Ukraine, så er de faktisk ret meget inde i teknologi – og det er et emne, som de måske faktisk har manglet hos os. De har jo en computer på skolen, men det er ikke et højt niveau, vi kører.”

Derfor glæder det også Knirke Lindby de Tusch-Lec at se børnene være fuldt koncentrerede og engagerede:

”Det er især én vigtig ting, som de tager med sig hjem i dag. Nemlig, at det her faktisk er en måde, hvorpå de kan komme på arbejdsmarkedet,” siger hun og fortsætter: ”Det kunne jeg se særligt se for nogle af pigerne. Jeg tror ikke, de havde set sig selv i kodning, men det kan jeg se, at de kan nu”.

Alle i verden har teknologi til fælles

Et stort hold af frivillige ukrainsk-talende medarbejdere fra IT-Branchens medlemsvirksomheder hjalp med at lime, klistre og kode sammen med børnene. En af dem er Olga Safonova fra Workday, som er vokset op i Usbekistan. For hende er det meget meningsfuldt at hjælpe de ukrainske børn:

”Børnene kommer her, og de er meget åbne. De vil gerne lære at opfinde sig selv i deres nye omgivelser og omstændigheder.”

Derfor synes Olga Safonova også, at det er skønt at opleve at børnene får øjne op for teknologien:

”Det er vigtigt, at få børn til at lære nogle it-relaterede kompetencer, for det er jo fremtiden. Vi bor alle i en verden, hvor teknologi er en del af vores liv,” afslutter hun.

De frivillige Olena Shvets og Michael Shvets fra Prezentor, Anastasia Holm fra KMD, Olga Safonova fra Workday, Oleksandr Adamov fra IT-Universitetet i København, Evgenij Korovin og Volodymyr Synchuk fra Microsoft

Gratis adgang til det ukrainske Coding Class-materiale

Undervisningsmaterialet findes som videoer, der er oversat til ukrainsk. Materialet introducerer eleverne til micro:bit, og til hvordan man helt basalt koder. Alt undervisningsmaterialet til dagen er frit tilgængeligt:

Mere om Coding Class?

Bag dagen stod de trofaste Coding Angels, der har sponsoreret både dagen og det overordnede Coding Class-koncept. Tak til Nuuday, KMD, Jobindex A/S, Zibra A/S, SAP, Tusass A/S, NNIT, Netcompany, Dansk Erhverv og IT-Branchen. En særlig tak til Microsoft, der har sponsoreret oversættelsen af al materialet til ukrainsk.

Læs mere om Coding Class her eller tag kontakt til Mette Lundberg, direktør for politik og kommunikation hos IT-Branchen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *