Hvor vigtig er AI som kompetence?

Med det hastige indtog af kunstig intelligens i stort set alle aspekter af vores arbejde og hverdag, giver det god mening at kigge på AI som et kompetenceområde.

Hvor vigtig er AI som kompetence?

Virksomheder over hele landet er lige nu i gang med at teste, hvordan kunstig intelligens, machine learning og avancerede sprogmodeller kan være med til at optimere virksomhedens processer, hjælpe dem med at spotte markedstendenser og styrke cybersikkerheden.

Samtidig har flere medarbejdere vænnet sig til dagligt at spørge ChatGPT, Bard eller Bing GPT for at få svar på spørgsmål, blive inspireret eller få hjælp til en konkret arbejdsopgave.

Og med god grund. Analyser viser, at brugen af AI ikke kun øger opgavehastigheden med mere end 25%, men også forbedrer opgavekvaliteten med over 40%. Så det vil næsten være dumt ikke at benytte sig af kunstig intelligens i sin hverdag.

AI kompetencer er en efterspurgt og værdifuld vare

Faktisk er AI-relaterede kompetencer allerede nu markant bedre betalt end de fleste øvrige kompetencer, der efterspørges på arbejdsmarkedet.

En ny analyse fra Københavns Universitet viser, at det at have AI-færdigheder i gennemsnit øger lønnen med 21%. Her topper kompetencer knyttet til machine learning listen med en relativ ekstra lønværdi på 40%. Derefter følger deep learning (27 %) og dataanalyse.

Kunstig intelligens vil forandre arbejdsmarkedet

De færreste er da heller ikke i tvivl om, at AI vil forandre arbejdsmarkedet markant. McKinsey forventer f.eks. at 14% af den globale arbejdsstyrke år brug for at skifte karriere pga. udviklingen inden for digitalisering, robotter og AI. Altså en halv milliard mennesker, der har brug for nye kompetencer.

Ifølge World Economic Forum vil AI skabe 97 millioner nye jobs inden 2025, så der er ingen tvivl om, at vi står overfor en af de største og hurtigste forandringer på arbejdsmarkedet overhovedet.
Der er derfor heller ingen tvivl om, at AI-udviklingen hurtigt vil skabe nye arbejdsroller og dermed også en efterspørgsel efter nye kompetencer på arbejdsmarkedet.

AI-kompetencer er mere end AI

Selvom der naturligvis vil være en øget efterspørgsel efter it-specialister, der kan bygge, oplære og bruge AI-modeller, så er det ikke kun softwareudviklere, promt ingeniører eller AI product managers, der er behov for.

For selvom der stadig er brug for tekniske evner til f.eks. kodning, er der ingen tvivl om, at en stor del af disse arbejdsopgaver snart bliver automatiseret og håndteret af kunstig intelligens.

Til gengæld bliver der i høj grad brug for medarbejdere, der ikke bare kan arbejde teknisk med AI, men som også mestre evnen til at kunne tænke kritisk, løse problemer, kommunikere og arbejde sammen med andre. Alt det som en AI stadig ikke mestre.

Her er nogle af fremtidens vigtigste kompetencer

Nogle siger, at det er farligt at spå – især om fremtiden, mens andre mener, at netop det at spå er næsten gratis. Alligevel vover vi pelsen, og kommer med et bud på, hvilke AI-kompetencer der sandsynligvis bliver de mest nødvendige at have i fremtiden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *