Ekspertgruppen lægger vægt på, at man naturligvis skal undgå snyd til eksamener og til opgaveafleveringer, men at der i høj grad også skal lægges vægt på, hvordan man kan bruge AI-værktøjer til at styrke læringen hos eleverne.
”Det er en fornuftig tilgang, hvor fokus ikke er på ny teknologi som en vej til snyd men vej til læring. Eleverne bruger allerede kunstig intelligens i dag, og erfaringerne viser, at det er et godt værktøj, der støtter både den konkret læring og styrker elevernes evne til at være undersøgende og kildekritisk,” udtaler Mette Lundberg, direktør for politik og kommunikation i IT-Branchen.
Dette understøttes bl.a. af et forsøg på fem gymnasier, hvor man i et år har brugt kunstig intelligens på forskellige områder. Resultaterne viser, at der netop er en gevinst ved at bruge AI som et læringsværktøj, og at især elever fra ikke-videnstærke hjem, kan bruge AI som en hjælpende hånd.
Ekspertgruppen anbefaler da også, at skolerne skal vurdere kunstig intelligens på et mere strategisk niveau, og som langt mere end blot et potentielt værktøj til snyd i eksamenssituationen.
”Kunstig intelligens fylder rigtigt meget alle steder. Også hos de unge og i lærernes hverdag. Så det er helt rigtigt set, at skolerne skal forholde sig langt bredere til, hvordan de generelt skal indtænkte teknologien i hverdagens undervisning som et nyttigt værktøj og vej til læring,” siger Mette Lundberg.
Opgaven fra ekspertgruppen var, at de skulle forholde sig til, hvordan skoler og institutioner kan håndtere digitale hjælpemidler ved prøverne, hvilket de også har gjort. IT-Branchen kunne dog godt have tænkt sig et lidt bredere perspektiv på brugen af kunstig intelligens i skolerne.
”Der ligger både store muligheder og faldgruber i brugen af kunstig intelligens, som rækker ud over selve eksamenssituationen. Derfor kunne vi også godt have ønsket os et lidt bredere perspektiv, hvor man f.eks. kiggede på, hvordan elever kan bruge AI til at blive mere kreative og skabene, og hvordan det f.eks. kan hjælpe med mere individuelle undervisningsforløb,” afslutter Mette Lundberg.
Ekspertgruppens anbefalinger:
Anbefaling 1: Prøverne skal gå på to ben – og kunne udprøve både med og uden digitale hjælpemidler
- Antallet af prøver, hvor det er muligt at snyde eller blive anklaget for snyd, bør begrænses, så fokus bliver på læring.
- Det samlede prøvebillede bør understøtte både udvikling af elevers viden og færdigheder samt udvikling af kompetencer til at anvende og tage stilling til digitale værktøjer selvstændigt.
- Der bør tages udgangspunkt i rapportens syv generiske prøveformer, der kan fungere som en rettesnor i forbindelse med eventuelle ændringer af de eksisterende prøveformer.
Anbefaling 2: Løbende udvikling af prøver
- Der bør kunne ske ændringer i prøveformer med kortere aftræk end tidligere, så prøverne løbende kan tilpasses omverdenen og ny teknologi.
- Børne- og Undervisningsministeriet opfordres til at inddrage relevante aktører til løbende drøftelser af prøveformer, samt hvilken af de syv generiske prøveformer, der kan anvendes fra fag til fag.
Anbefaling 3: Brug af digital teknologi og kunstig intelligens som et strategisk indsatsområde
- Ledelsen på den enkelte institution bør sætte fokus på digitalisering, herunder kunstig intelligens som et redskab til læring.
- Kommunikationen og vejledningsindsatsen om digitale hjælpemidler ved prøverne bør prioriteres lokalt på institutionerne.
Anbefaling 4: Undervisningen skal danne grundlag for nye prøveformer
- Ledelse og lærere bør indtænke digitale hjælpemidler i den daglige undervisning på tværs af fagene, så der skabes sammenhæng mellem undervisning og prøver.
Du kan læse ekspertgruppens anbefalinger her og læse pressemeddelelsen her.
ITWatch skriver “Direktør savner bredere perspektiv i nye AI-anbefalinger til skoler.“