IPO-tidslinje
Beslutning om at gå på børsen Etablering af team inkl. Certified Advisor Forberedelse og forbedring af interne dokumenter og processer Beslutning om evt. prefunding Udarbejdelse af virksomhedsbeskrivelse/prospekt (4 filings) Formel ansøgning til børsen Beslutning om fordeling af aktier IR-website og PR-indsats Forhåndstegninger Investormøder De første møder med børsen Gennemgå en due diligence Pressemeddelelse om børsintroduktionen Analytikermøde Roadshows efter IPO'en

Beslutning om at gå på børsen

Er du klar til en Børsnotering?
Flere og flere it-virksomheder overvejer en børsnotering, når de skal ud og skaffe kapital til deres vækststrategi. Men hvornår er man egentligt klar til en IPO, og hvornår giver det overhovedet mening at gå på børsen?

Læs mere om hvad der skal til.

Etablering af team inkl. Certified Advisor

Hvilke samarbejdspartnere skal du have under en børsnotering?
At blive børsnoteret er en af de største beslutninger i en virksomheds livstid, og derfor er det essentielt at sammensætte det helt rigtige team til en succesfuld IPO.

Sådan sammensætter du dit dreamteam.

Forberedelse og forbedring af interne dokumenter og processer

Disse dokumenter er vigtige at have styr på inden børsintroduktionen
Både børsen og investorerne stiller en lang række krav til, at man skal kunne dokumentere sin forretning både historisk, i sin nuværende form og i forhold til dens fremtidsplaner. Derfor skal man have helt styr på sine data og dokumentation.

Disse ting skal du have styr på.

Beslutning om evt. prefunding

Hvorfor skal man overveje pre-funding?
Flere virksomheder benytter sig af en såkaldt pre-funding, hvor de sikrer sig kapital, inden de går på børsen. Men hvorfor er det noget, man som virksomhed skal overveje?

Læs mere om prefunding.

Udarbejdelse af virksomhedsbeskrivelse/prospekt (4 filings)

Disse dokumenter er vigtige at have styr på inden børsintroduktionen
Både børsen og investorerne stiller en lang række krav til, at man skal kunne dokumentere sin forretning både historisk, i sin nuværende form og i forhold til dens fremtidsplaner. Derfor skal man have helt styr på sine data og dokumentation.

Det her skal du have styr på.

Formel ansøgning til børsen

Ansøgningen til børsen
Når man har besluttet sig for en IPO, skal virksomheden præsenteres for børsen, og den skal sige ok til børsplanerne. Her kan du se, hvilke krav børsen stiller til en virksomhed vedr. en børsintroduktion.

Disse krav skal du leve op til.

Beslutning om fordeling af aktier

Hvordan fordeler man aktierne?
Når en virksomhed går på børsen, sker det, at aktien bliver overtegnet. Men hvad gør man så? Hvem skal have aktierne?

Hvem skal have hvad?

IR-website og PR-indsats

Presse og kommunikationsarbejdet er vigtigt under en IPO
For mange virksomheder, der planlægger at gå på Børsen, er investor- og pr-arbejdet en helt ny disciplin. Noget der kræver meget tid af ledelsen og ofte også en ny professionel samarbejdspartner.

Derfor er det vigtigt at kommunikere under hele forløbet.

Forhåndstegninger

Forhåndstegninger er vigtige
Forhåndstegninger er ikke bare en vigtig måde at sikre sig funding på, men er også med til at mindske risikoen for, at børsintroduktionen ikke bliver succesfuld. Derfor er det også væsentligt, at man bruger tid på at få forhåndstegnet sine aktier.

Derfor er forhåndstegninger vigtige.

Investormøder

Det fokuserer en investor på
Vi har spurgt en professionel investor om, hvad man typisk lægger vægt på, når man som investor skal vurdere en virksomhed, der snart går på børsen.

Det her er vigtigt for en investor.

De første møder med børsen

Etabler en god relation til børsen
Ret hurtigt efter, du har truffet en beslutning om, at du gerne vil på børsen, skal du booke et møde med dem, så du bliver sat ind i de formelle processer og procedurer samt får deres vurdering af jeres IPO-planer.

Her kan du læse mere om, hvilke krav man f.eks. stiller på Nasdaq First North børsen (ekstern side).

Gennemgå en due diligence

Gennemgå en Due Diligence
Den Certified Advisor vil typisk foretage en Due Diligence i samarbejde med ledelsen for at sikre en professionel gennemgang af virksomhedens finanser.

Du kan læse lidt mere om Due Diligence i forhold til Nasdaq First North her (ekstern side).

Pressemeddelelse om børsintroduktionen

Udsend pressemeddelelse om jeres børsintroduktion
På selve dagen for IPO'en, skal I sende en pressemeddelelse ud, hvor I fortæller om jeres børsintroduktion og gør opmærksom på, at I nu kan handles på børsen.

Læs mere om, hvorfor kommunikation er vigtig under hele IPO-processen.

Analytikermøde

Afholdelse af analytikermøde
Når man går på børsen, er afholder man altid analytikermøde, hvor investorer og analytikere får mulighed for at spørge ind til virksomhedsbeskrivelsen/prospektet og værdisætningen.

Læs om hvorfor det er vigtigt, at du kommunikerer under hele IPO-processen.

Roadshows efter IPO'en

Roadshows efter IPO'en
Efter introduktionen på børsen, tager ledelsen typisk på roadshow, hvor de overfor analytikere, medier og investorer gennemgår deres virksomhedsbeskrivelse/prospekt, og fortæller om virksomhedens strategi, finanser og fundament.

Her kan du læse mere om, hvorfor det er vigtigt at kommunikere både før, under og efter IPO'en.