Robotter, droner og AR-briller til Danmarks nationalstadion

Der var ikke mangel på ideer, da 3 havde inviteret to skoler til at komme med deres bud på, hvordan man kan forbedre publikumsoplevelse på Danmarks nationalstadion, Parken.

Robotter, droner og AR-briller til Danmarks nationalstadion

Alle, der har været til fodboldkamp, kender det. Frygten for at gå glip af et mål eller et afgørende moment i kampen. Det ikke at kunne fejre scoringen med de andre eller at kunne deltage i den vigtige diskussion, om der nu også var frispark – bare fordi man stod i kø og ventede på et par hapsdogs og fadøl.

Men hvordan kan man undgå det? Og hvordan kan man forbedre publikumsoplevelsen i Parken ved at bruge det 5G-netværk, som dækker hele stadionområdet?

Den udfordring havde 3 givet to 6. klasser fra Gerbrandskolen og Øster Farimagsgade Skole i forbindelse med et Coding Class forløb, hvor eleverne skulle lære at tænke innovativt i forhold til brugen af fremtidens teknologier.

Droner og Augementet Reality i Parken

Klasserne blev delt op i mindre hold, der så skulle komme med ideer til, hvordan man bedst muligt kunne bruge 5G-netværket i Parken.

Flere havde ideer til, hvordan man kunne få bragt mad ud via robotter. Andrea, Fleur, Freja og Jolene fra Øster Farimagsgade Skole foreslog bl.a., at man skulle lave en række madboder, hvor robotter lavede maden, og hvor man via en app kunne bestille og så få den bragt direkte til ens sæde via robotter.

Emilie, Mati og Victoria fra Gerbrandskolen ville give mulighed for, at man kunne leje AR-briller, og hvor man i det ene brilleglas kunne se madmenuen, mens man i det andet brilleglas kunne se kampen live. På den måde gik man ikke glip af noget i kampen, mens man stod i kø, og man kunne samtidig nå at bestemme sig for, hvad man skulle have, mens man ventede, hvilket ville gøre køen kortere.

De to bedste løsninger vandt en tur i Parken

Helt i stil med Løvens Hule-konceptet, skulle alle hold op og præsentere deres løsningsforslag for et dommerpanel af eksperter fra 3.

Så der var svedige håndflader og nerver på hos mange af eleverne, lige inden de skulle på scenen, og fortælle om deres ideer. Men da de først kom i gang, var alle holdene yderst professionelle og havde gode skarpe svar til dommernes uddybende spørgsmål.

Som teleselskab og udbyder af 5G-netværk er 3 i høj grad med til at skabe fundamentet for fremtidens digitale samfund. Derfor mener de også, at de har en vigtig aktie i at hjælpe den nye generation med at lære, tænke, forstå og bruge nye teknologier som f.eks. 5G.

”Verden bliver fortsat mere digitaliseret, og derfor mener vi, det er utroligt vigtigt at gøre eleverne interesserede i teknologiens mange muligheder. At være med i Coding Class skaber en ramme, hvor eleverne kan udfolde sig kreativt og prøve kræfter med overgangen fra idé til praktisk udførsel. Det er en ret værdifuld ting at lære, og det har været en stor fornøjelse at se, hvordan alle eleverne er gået til opgaven med stor iver,” siger Kommunikationschef i 3, Ida von Huth Friis.

Den oplevelse er Anders Lilholt Petersen, Solution Manager i 3’s IoT-afdeling enig i, og han tilføjer:

”Jeg er ret imponeret over, hvor gode eleverne har været til at tænke abstrakt, ud af boksen og alligevel har gjort sig tanker om, at deres idé skal kunne lykkes i virkeligheden. Eleverne har været enormt gode til at modtage og bruge den feedback, vi har givet, og de har i høj grad overrasket med originalitet i deres opgavebesvarelser.”

De to bedste løsninger blev belønnet med en VIP-tur i 3’s Skybox i Parken, hvor de kom ind og fik Burgere mens de så FCK – Silkeborg i slutspillet i Superligaen.

De to vinderhold fik også lov til at komme bagom kampen, og bl.a. besøge spillertunnelen og stå nede ved udskiftningsbænkene, så de også nåede at opleve Parken fra spillernes perspektiv.

En kamp der endte 2-0 til FCK, og hvor ingen for øvrigt gik glip af målene eller måtte stå i lang kø for deres burger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *