Minister på besøg i Coding Class

Alt fra selvudviklede spil til programmer, der kan hjælpe lærerne i undervisningen, blev vist frem af 5.B., da uddannelsesminister Ulla Tørnæs var forbi.

I snart et år har 5.B. fra Skibet Skole i Vejle haft kodning på skemaet, og fra en ydmyg start, hvor de skulle få små figurer til at bevæge sig, koder de i dag rutineret avancerede arkadespil og programmer, der bruges af lærerne til undervisningen. Faktisk er de blevet så gode, at de er begyndt at få bestillinger på programmer ude fra.

”Første gang jeg hørte om det, synes jeg, at det lød meget svært. Men når man så havde prøvet det lidt, så forstod man bedre, hvad det var, det gik ud på. Og nu synes jeg, det er meget sjovere end at lære noget fra en bog,” fortæller Lasse fra 5.B.

Lige nu er klassen gennem et forløb, hvor de skal opbygge hver deres virksomhed, som så skal løse forskellige opgaver og problemstillinger gennem teknologi og kodning. 

Lærerne fra skolen kan bl.a. bestille programmer, der skal hjælpe i tyskundervisningen, matematik eller musik, og så skal eleverne fra 5.B. så selv finde løsningen på problemet og derefter programmere det. Løser programmet det, som en lærer har efterspurgt, kan elevernes virksomhed tjene virtuelle penge. De virtuelle penge kan bruges til at købe programmeringsrådgivning fra f.eks. deres Coding Class lærer Henrik Guldbrandt.

”En af opgaverne for deres virksomheder er, at de skal lave computerspil. Og alt efter hvilket spil, der fungerer bedst og har den bedste ide, så kan de tjene penge til deres virksomhed. Men de lærer også at bruge 3D-printere og snart vinylcuttere til at lave merchandise, som de kan sælge og dermed gøre reklame for deres virksomhed,” siger Henrik Guldbrandt.  

Begejstret minister
Uddannelses- og forskningsminister, Ulla Tørnæs, var taget forbi Skibet Skole for at se, hvad det i praksis vil sige, at have kodning på skemaet gennem Coding Class. Og hun var imponeret over elevernes gå-på-mod og tekniske evner.

”Det har været super dejligt at se, hvordan børnene fuldstændigt upåvirkede åbnede motorhjelmen på computeren, og med stor nysgerrighed gik til opgaven for at få løst problemstillingerne. For de her kompetencer er rigtigt vigtige, og jeg håber, at Coding Class kan være med til at bane vejen for, at vi får taget fat om de her kompetencer på en helt anden måde, end vi gør i dag,” udtaler Ulla Tørnæs.

Ministeren ser projektet som en vigtig måde at få afmystificeret it og kodning på, og at få skabt en nysgerrighed blandt unge, så endnu flere vil vælge at videreuddanne sig inden for it.

Stor mangel på it-kompetencer
Netop manglen på de rette kompetencer, er et reelt problem, og hver tredje virksomhed har i 2015 været nød til at droppe deres søgen efter kandidater, fordi de ikke kunne finde de rigtige personer med de efterspurgte it-kundskaber.

”Vi står overfor en digital revolution, der vil ændre vores hverdag, arbejdsopgaver og kultur ganske markant, og på måder som vi slet ikke kan forestille os i dag. Derfor er der i den grad brug for, at børn og unge lærer helt nye kompetencer, så de kan gå ud og bidrage til væksten gennem digital viden og innovation,” slutter Birgitte Hass, adm. direktør i IT-Branchen.

IT-Branchen har derfor sammen med en række medlemsvirksomheder og i tæt samarbejde med kommuner, Styrelsen for IT- og Læring samt Coding Pirates skabt Coding Class, hvor et antal klasser over et år, vil få it, kodning og innovation som fag i skolen.

Et pilotprojekt der først og fremmest skal få børn til at tænde på it og teknologi, men som også skal være med til at sætte it-undervisning på dagsordenen, så vi i sidste ende kan få et kreativt og skabende it-fag indført som en fast del af folkeskolens pensum.

Læs mere om Coding Class-projektet