Kom bag historien om Skatteministeriets it

Tag med til Lederdøgnet, og kom bagom digitaliseringsarbejdet i Skatteministeriet på godt og ondt.

Bag historien om Skatteministeriet

Det danske skattevæsen har i snart mange år været blandt de allermest digitaliserede skatteadministrationer i verden og er i dag måske en af de mest digitaliserede arbejdspladser i Danmark.

Men det er samtidig en af de offentlige instanser, som især har været oppe at vende i medierne, og som gennem de seneste par år har gennemgået flere digitale omstillingsprojekter. Projekter som ikke altid har været lige nemme at gennemføre.

Andreas Berggreen

”Vi har ikke altid haft lige meget medvind med de systemer og initiativer, vi har igangsat. Tilbage i 2013 havde vi en del problemer med implementeringen af det nye inddrivelsessystem, hvilket i 2015 ledte til en lukning af det daværende projekt. Men vi har lært af erfaringerne fra dengang og er kommet rigtig langt siden da,” udtaler Andreas Berggreen, styrelsesdirektør i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.

Friktion i en digitaliseret verden

Digitalisering er i dag en helt essentiel del af det at drive forretning, og man må i dag integrere digitale processer i alle arbejdsgange for at forblive konkurrencedygtige.

”I den moderne verden sker der hele tiden nye ting, og nye tendenser opstår. Det er helt klart, at vi ikke længere kan adskille it og forretning fra hinanden. I Skatteministeriet arbejder vi derfor hele tiden på at gøre vores arbejdsprocesser mere datadrevne, så vi kan it-understøtte og automatisere vores manuelle arbejdsgange,” udtaler Andreas Berggreen og slutter:

”Men det er ikke altid, at alle i organisationen har samme billede af, at teknologi kan være med til at løfte deres arbejde og processer, og det er netop her, at friktionen kan opstå. Derfor er det vigtigt, at man får skabt en virksomhedskultur og en forståelse for, at medarbejdere og teknologi kan og skal komplimentere hinanden”.

Vil du høre mere?

Tilmeld dig Lederdøgnet og hør Andreas give indblik i de udfordringer, Skatteministeriet har haft gennem deres digitaliseringsrejse, samt hvordan en mere digitaliseret verden har skabt et behov for en mere digital forretningsstrategi, nye virksomhedskulturer og nye typer af medarbejdere.