Fra nichevirksomhed til fremtidigt fyrtårn

Når en næsten 100 år gammel dansk virksomhed som ALK skal forvandle sig til et fremtidigt branchefyrtårn i et af verdens største kroniske sygdomsområder, handler det om en forretningsmæssig transformation, der skal understøttes digitalt.

Fra nichevirksomhed til fremtidigt fyrtårn

Da apoteker Peter Barfod og doktor Kaj Baagøe i 1923 registrerede det første farmaceutisk fremstillede allergenekstrakt mod gåsefjer, havde de nok ikke forstillet sig, at deres præparat ville føre til en global forretning med over 2 mio. patienter og 2.500 ansatte verden over.

Og potentialet er endnu større. Over 500 millioner mennesker på verdensplan lider af allergi, omkring 50 millioner er så hårdt ramt, at symptomlindrende medicin ikke er nok. Og det tal er desværre på vej op. Det samme er efterspørgslen på ALK’s allergivacciner, og det stiller store krav til den danske virksomhed, der vokser 10% om året.

ALK har trods sin succes og sin position som markedsleder dog også haft sine kriser over tiden.

For 4-5 år siden var ALK udfordret. En stor amerikansk partner havde netop trukket sig fra samarbejdet med ALK, og selskabet stod foran store investeringer i sine produktionsfaciliteter for at leve op til øgede myndighedskrav om kvalitet og dokumentation.

Der blev derfor søsat en ny strategi, der skulle adressere udfordringerne og få ALK tilbage på vækstsporet. En række it-udfordringer var tæt forbundet med at understøtte denne nye strategi, da Jens Noack Skærbæk blev ansat som CIO for cirka 3 år siden.

Det nordamerikanske marked skulle vindes med en helt ny organisation med egne sælgere og farma-kompetencer inden for respiratoriske sygdomme, selskabets nye portefølje af tabletbaserede allergivacciner skulle kommercialiseres globalt, man skulle tættere på slutbrugerne gennem engagerende digitale platforme ligesom den grundlæggende forretning skulle trimmes og effektiviseres.

Så en kæmpe forretningsmæssig opgave, der skulle understøttes digitalt.

En kæmpe it-infrastrukturøvelse

En af forudsætningerne for, at ALK’s ambitiøse vækststrategi ville lykkes, var en helt ny it-infrastruktur, som it-afdelingen skulle være med til at understøtte – bl.a. via ALK’s over 800 servere, 3.000 end-point-klienter og omkring 400 applikationer.

En it-infrastruktur, som virksomheden har bygget op over mange år, men som i den grad også trængte til at blive fornyet eller udskiftet.

”Selvom vi havde en god it-organisation, så var der også bare et behov for at få udskiftet mange af de gamle systemer. Lidt hårdt sagt kunne vi hverken understøtte fornyelsen af forretningen, digitalisere eller levere den efterspurgte robusthed i driften, når den grundlæggende IT-infrastruktur var gammel, og der manglede en række basale systemer. Specielt ikke med de forventninger til vækst, som vi har fremover,” fortæller Jens Noack Skærbæk.

Tre år senere foregår rejsen fortsat. Men infrastrukturen er kommet op på et andet niveau, hvor man begynder at høste frugten af arbejdet og også begynde at benytte nyere teknologier. Der er derfor flere initiativer i gang mht. cloud, advanced analytics, AI og mobile løsninger rundt om i ALK.

”Vi har et højt ambitionsniveau og er på en rejse, hvor vi understøtter virksomhedens vækst og transformation samtidig med, at vi udskifter de gamle komponenter. Så ressourcerne begrænsede. Derfor skal vi løbende ind og vurdere prioriteringerne, og hvordan vi bruger teknologien. F.eks. giver det for nogle løsningstyper mening at anvende clouden til at bringe data og services tættere på brugerne, mens det for andre typer af løsninger ikke giver omkostningsmæssigt mening,” siger Jens Noack Skærbæk.

På trods af de til tider hårde men nødvendige prioriteringer, så har ALK for fået vendt skuden.

Den amerikanske salgsorganisation er på plads, tabletvaccinerne driver ALK’s vækst på 10% om året, produktionen er blevet forenklet og produktsortimentet reduceret med flere hundrede produkter ligesom de digitale værktøjer og apps i høj grad bliver benyttet af slutbrugerne.

De sidste år har virksomheden da også kunne vise både flotte vækstrater og overskud, og man har da også kunne se, at aktiekursen på tre år er steget fra sit laveste på 888 kr. til sit højeste på 2.870 kr.

Strategien udfordrer også på kompetencesiden

At der har været tryk på kedlerne de seneste år, kan også ses på medarbejdersiden, hvor it-afdelingen er vokset med en 25-20 medarbejdere.

”Meget af vores it er internt, og vi har derfor et bredt spektrum af it-medarbejdere ansat spændende fra infrastrukturarkitekter, it-security specialister, applikationseksperter, IT QCere, løsningsarkitekter og projektledere. Så der er ingen tvivl om, at kompetencekravene forandres og udbygges, hvilket stiller større krav til vores medarbejdere,” udtaler Jens Noack Skærbæk.

ALK oplever en generel udfordring ved at skaffe it-specialister, selvom de er hjulpet godt på vej ved at have it-hubs i flere lande, og derfor har et større rekrutteringsgrundlag.

Trods det, er der stadig et behov for at tænke på den interne opkvalificering, for at kunne følge med forretningens vækst og at bevare en attraktiv arbejdsplads med gensidig loyalitet.

”Vi bliver nødt til at selv at lave en fødekæde, hvor vi kan uddanne og opkvalificere egne medarbejdere. Det er altid nemt at hyre en konsulent, men der ligger et ansvar på vores egne skuldre for at opkvalificere egne medarbejdere,” slutter Jens Noack Skærbæk.

Han er da heller ikke tvivl om, at det netop er medarbejdernes kompetencer og evne til at udnytte de digitale muligheder rigtigt, der bliver en vigtig faktor for virkeliggørelsen af ALK’s ambition om at blive fremtidens fyrtårn indenfor allergi.

IT-Branchens CIO Transformation Board

Med CIO Transformation Boardet samler IT-Branchen de mest visionære CIO’s fra Danmarks store og mellemstore virksomheder. CIO’s fra virksomheder hvor digitalisering udgør en strategisk del af forretningen – men hvor man også vil mere end blot at digitalisere forretningen.

Du kan læse mere om CIO Transformation Board her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.