Digitalisering gavner ikke kun sundhedsvæsenet, men også patienten

Helt nye tal fra Danmarks Statistik viser de fordele, som fremtidens patienter kan få ved digital behandling.

Digitalisering skal bane vejen for et sundhedsvæsen, der er både mere tilgængeligt og effektivt for borgere og behandlere. Med regeringens sundhedsreform og nye tal fra Danmarks Statistik står det klart, at digitale løsninger ikke kun skaber fordele for systemet, men også kan forbedre patientoplevelsen markant.

Digitalisering bliver en nøglefaktor for Danmarks sundhedsvæsen

Regeringen har med sundhedsreformen, som blev præsenteret i midt november 2024, lagt vægt på at fremtidssikre sundhedsvæsenet gennem øget brug af digitale løsninger og data. Digitaliseringen skal gøre det lettere for borgere at få adgang til sundhedsydelser, og især kronikere vil få gavn af teknologier, der gør det muligt at modtage behandling i eget hjem.

Der er bred enighed blandt aftalepartierne om, at flere behandlingstilbud skal rykkes tættere på borgernes hverdag. Dette kan blandt andet ske gennem digital overvågning af helbredet eller ved at anvende digitale redskaber i psykiatrien, så man kan håndtere mistrivsel og lettere psykiske udfordringer, før de udvikler sig yderligere.

Men hvordan opleves de digitale løsninger for de patienter, der allerede har haft digital kontakt med sundhedsvæsenet?

Patienterne er glade for digital kontakt

Spritnye tal fra Danmarks Statistik fra It-anvendelse i befolkningen 2024 viser, at den kommende digitalisering ikke kun vil være til gode for samfundet, men også patienterne.

70 % af danskerne har været i digital kontakt med deres praktiserende læge. Og for 62 % af dem opleves den digitale kontakt som en fordel, mens det for kun 5 % opleves som en ulempe. De resterende 33 % mener, at den digitale kontakt har både fordele og ulemper.

Digital kontakt er fleksibelt og tidseffektivt

Det er flere konkrete fordele ved den digitale kontakt til lægen eller sundhedsvæsenet, men det er særligt det tidssparende element, som mange af patienterne sætter pris på. Blandt de 15-89-årige siger 58 %, at en af de største fordele er, at de slipper for transporttid. Over halvdelen synes også, det er nemmere og mere fleksibelt, fordi de kan blive hjemme eller være et andet sted under konsultationen. Næsten lige så mange oplever, at de får kortere ventetid, end hvis de skulle møde op fysisk. Der er ikke noget i de nye tal i It-anvendelse i befolkningen 2024, som indikerer, at man får en dårligere behandling ved digital kontakt.

Og de mange fordele kan komme mange danskere til gode. Det er nemlig også en del af reformen, at alle borgere skal have ret til digitale tilbud frem for et fysisk, når det giver mening. Et initiativ, som vi i IT-Branchen bakker op om.

IT-Branchens Policy Board for Digital Sundhed har tidligere givet seks anbefalinger til Sundhedsstrukturkommissionen i vores indspil Fremtidens Sundhedsvæsen.

It-anvendelse i befolkningen 2024 bygger på både et EU-spørgeskema og et nationalt skema. De nationale spørgsmål er udarbejdet i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen og Ældre Sagen. Dataindsamlingen er foregået i foråret 2024 ved hjælp af telefoninterviews og webskema.

Vil du vide mere om IT-Branchens arbejde med Digital Sundhed?

IT-Branchens Policy Board for Digital Sundhed arbejder, med forperson Freddy Lykke i spidsen, for at forbedre og effektivisere sundhedsvæsenet gennem digitalisering. Hvis du vil vide mere om arbejdet eller være med i policy boardet kan du kontakte chefkonsulent Asbjørn William Ammitzbøll Flügge:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *