Allerede da NREP (Nordic Real Estate Partners) blev stiftet for lidt over 15 år siden, var ambitionen klar. De ville forandre ejendomsbranchen, så man kom tættere på kunden og lavede mere bæredygtige løsninger.
Og der er god grund til at flytte ejendomsbranchen. For selvom branchen i sig selv har flere hundrede år bag sig, så er der flere steder, hvor de stadig ikke er trådt helt ind i det 21. århundrede.
Mens 42% af virksomhederne i dag har en høj eller meget høj digitaliseringsgrad, så er det kun 8% indenfor byggeri og anlæg, når man kigger på deres brug af internettet, it-kompetencer, digitaliserede processer i virksomheden og informationsdelingen med kunder og partnere.
Fra ustruktureret data til big data
En af de grundlæggende udfordringer ved ejendomsbranchen er, at selvom den i høj grad er styret af projektmodeller, beregninger, fremskrivninger og dermed data i massevis, så er data typisk ustruktureret og ofte ikke digitaliseret.
”Når vi går ind og skal investere, udvikle eller opføre et ejendomsprojekt, så kigger vi på enormt mange data og analyser, da vi f.eks. både skal kigge på økonomi, løsningsmuligheder, vedligehold og miljøpåvirkningen over en hele bygningens levetid. Men jeg må indrømme, at jeg stadig bliver overrasket over, hvor langt bagud visse dele af branchen er mht. at digitalisere disse ting,” fortæller Kell Møller, der er Head of Digitalization i NREP.
Siden han blev ansat for to år siden, har der derfor også ligget en stor opgave i, at få struktur på de mange grunddata. Ikke en nem opgave, når selv noget så enkelt som at opmåle en lejligheds eller en bygnings areal, opgøres på forskellige måder.
Heldigvis er arbejdet med at strukturere og validere masterdata ved at være slut, og NREP kan nu for alvor gå i gang med at bruge de mange data aktivt.
”Man kan sige, at vi er gået fra en stor omgang Mikado-rod og til en række ordnede Legoklodser, hvilket gør, at vi kan arbejde med helt nye former for løsninger og tilbud med vores partnere og til vores kunder,” udtaler Kell Møller.
En af de åbenlyse fordele ved at have styr på data er, at NREP i langt højere grad end tidligere kan følge en bygnings performance fra start til slut. Fra man har de første ideer og pitcher projektet, gennem byggefasen og til den daglige drift, kan de nu følge med i, om ejendomsprojektet lever op til målsætningen – og hvad der evt. skal justeres.
Derudover er de begyndt at bruge AI-løsninger mere aktivt. Ikke bare til at indsamle og strukturere data, men også til at komme med forslag til, hvordan en bygningsløsning skal se ud.
AI’en kan f.eks. hurtigt beregne, hvordan materialevalget påvirker støjforholdene, vise hvordan kvadratmeterne kan optimeres og komme med forslag til, hvordan vinduerne skal placeres for at optimere lysindfaldet. Alt sammen langt hurtigere end med brug af de traditionelle modeller i branchen.
For at skubbe endnu mere til branchens samlede digitalisering, er NREP også blevet meget mere klare omkring samarbejdspartnere og underleverandører. Skal man igennem nåleøjet på et projekt, skal man som partner til NREP bl.a. ganske enkelt leve op til nogle digitale krav bl.a. i forhold til, hvilke data man stiller til rådighed, og hvilken kvalitet de har.
”Digitalisering kommer til at transformere byggebranchen, ligesom vi har set det i mange andre brancher. Vi kommer til at skabe bygninger som er bedre for miljøet, som er sundere at bo i, og hvor vi bedst muligt udnytter pladsen, lyset, beliggenheden, ressourcer og meget mere. Den positive indvirkning på samfundet kan næsten ikke overvurderes,” siger Kell Møller.
Tryk på udviklingen giver efterspørgsel efter kompetencer
Der er ingen tvivl om, at NREP med deres digitale og bæredygtige afsæt har fat i noget, som markedet efterspørger. De har da også fordoblet antallet af medarbejdere på bare to år, så de i dag er 375 ansatte fordelt på seks lande.
It-afdelingen har også fået en ny rolle. Hvor de tidligere var meget driftsbaseret, er it-specialisterne nu i høj kurs i hele virksomheden, og har stor betydning for de fremtidige forretningsløsninger, som NREP er ved at udvikle.
Kell møller ser det dog ikke som et udtryk for, at de skal sprede sig overalt i virksomheden.
”Vi skal ikke have it-eksperter i hele virksomheden. Men alle medarbejdere skal have forståelsen for, hvad teknologien kan bruges til. Det skal være en del af vores natur, at alle hele tiden tænker, hvad er digitaliseringsperspektivet i det her?”
I en virksomhed som NREP, hvor medarbejdernes entreprenørskab og autonomi bliver set som en styrke, tror han dog ikke på, at man ændrer kulturen gennem et enkelt stormøde eller udsending af en fælles digital strategi som en PowerPoint-præsentation.
Her handler det om at vise værdien i at bruge data og teknologi gennem helt lavpraktiske positive historier og cases, og så bygge nye løsninger sammen derfra. Præcis den samme form for positive digitale nudging, som NREP også benytter for at skubbe hele ejendomsbranchen mod en digital transformation.
IT-Branchens CIO Transformation Board
Med CIO Transformation Boardet samler IT-Branchen de mest visionære CIO’s fra Danmarks store og mellemstore virksomheder. CIO’s fra virksomheder hvor digitalisering udgør en strategisk del af forretningen – men hvor man også vil mere end blot at digitalisere forretningen.