Da C. F. Tietgen for over 150 år siden med en vision om en mere ”connected” verden stiftede GN, og satsede stort på telegrafkabler og senere radiobølger, havde han nok ikke forestillet sig, hvor relevant hans vision fortsat vil være for virksomheden i dag.
Men verden hænger digitalt sammen som aldrig før, og GN mærkede om nogen under coronakrisen, hvor alle pludselig skulle have gode online kommunikationsløsninger installeret fra hjemmekontoret, at netop deres produkter var i høj kurs.
”Vi befinder os i et stort vækstmarked, hvor kundernes krav og ønsker hele tiden udvikler sig. Det betyder også, at vi som organisation og ikke mindst teknologisk skal kunne understøtte forretningen langt hurtigere og mere agilt end hidtil. Og derfor har vi igangsat en meget ambitiøs digital strategi for virksomheden,” siger Ann Fogelgren, CIO i GN.
Et tæt samarbejde med forretningen
Først og fremmest handler det om, at teknologien i høj grad skal udvikles sammen med forretningsdelen og i forhold til markedet, hvor man i disse år ser et kraftigt skifte fra et hardware fokus og til softwareløsninger.
”Det er ikke bare brugernes forventninger, der ændrer sig, men også hele økosystemet der skifter. Derfor handler den digitale transformation også om at indsamle og bruge data mere aktivt, ligesom vi arbejder tæt sammen med partnere som f.eks. Google, Microsoft og Apple omkring vores produkter, så vi hele tiden har fokus på at levere det bedste til kunden,” udtaler Ann Fogelgren.
Internt har man da også opbygget en business relationship-funktion i it-afdeling, så it-specialisterne er tættere på forretningen.
Det skal sikre, at man hele tiden har fokus på, hvad der er vigtigt for forretningen, og at specialisterne samtidig kan byde ind med løsninger til de udfordringer og ønsker, som man møder i markedet.
Som en gammel og hæderkronet innovationsvirksomhed, har GN med tiden også opsamlet utroligt meget data, som i dag ligger placeret på flere store datacentre og fordelt på rigtigt mange systemer.
”Vores setup er godt i dag, men er det godt nok i morgen? Der ligger en stor it-opgave foran os mht. at forsimple vores infrastruktur og få opbygget en cloud-struktur. Men det er vigtigt, at vi får et setup, der har den rette balance mellem agilitet, implementering og hastighed,” fastslår Ann Fogelgren.
Ikke kun brug for de unge
Et transformationsprojekt i den størrelse, kræver også nye medarbejdere og nye kompetencer i organisationen. Man har da også allerede ansat 30-40 nye medarbejdere siden årsskiftet i den 200 mand store it-afdeling.
Det er dog ikke kun de unge it-specialister, som GN kigger efter. De tror på, at der er størst værdi i diversiteten.
”Vi vil gerne have både de nyuddannede og dem med solid erfaring, da vi tror, at den kombination skaber de bedste resultater. For os er det vigtigste faktisk, at de har den samme entreprenørånd, som resten af virksomheden, og at de selv kan flytte noget, så de gør en forskel,” slutter Ann Fogelgren.
Om GN
GN blev stiftet i 1869 og har i dag 6.500 medarbejdere globalt fordelt på flere brands, og havde i 2020 en omsætning på 13,4 mia. kr. 1,3 mia. kr. bliver årligt brugt på R&D. Her kan du læse mere om GN’s strategi fra 2020 og frem.
IT-Branchens CIO Transformation Board
Med CIO Transformation Boardet samler IT-Branchen de mest visionære CIO’s fra Danmarks store og mellemstore virksomheder. CIO’s fra virksomheder hvor digitalisering udgør en strategisk del af forretningen – men hvor man også vil mere end blot at digitalisere forretningen.