IoT i folkeskolen er skudt i gang

Startskuddet for ”IoT i folkeskolen” er netop lydt i Aarhus Kommune, og over de næste fire uger skal 200 6. og 7. klasses elever nu opfinde og udvikle fremtidens IoT-løsninger.

Uanset om man taler om belysning, radiatorer eller køleskabe kan de forskellige enheder næsten allesammen i dag kobles op på internettet, så man på forskellige måder kan modtage informationer og interagere med dem.

Internet of Things, som det også kaldes, betyder helt nye muligheder ikke bare for en selv, men også for de rum og sammenhænge man befinder sig i i løbet af dagen. Og det bliver der nu sat fokus på i børnehøjde i Aarhus Kommune.

”Det er vigtigt, at børn og unge lærer om fremtidens muligheder, og hvordan de kan bruges til at finde nye løsninger på nogle af de udfordringer, som de møder i hverdagen. Det gør, at de kan være kreative og innovative med teknologi,” udtaler Mette Lundberg, direktør for politik og kommunikation i IT-Branchen, som er medinitiativtager til projektet.

Med udgangspunkt i Den Smarte Kantine og Det Smarte Klasselokale, skal eleverne finde frem til en række løsninger på de to områder, som de så skal præsentere for lokale it-virksomheder i Aarhus.

Flere støtter op om Coding Classes

Det er ikke kun Aarhus Kommune og de forskellige folkeskoler, der mener, at det er vigtigt at børn får en almen dannelse i fremtidens teknologier.

Bag projektet står Skolelederforeningen og IT-Branchen med støtte fra SAP Danmark. Også Hippomini og en række af IT-Branchens medlemmer med lokation i Århus er aktive. Arrow, Atea, It-Minds, KMD, Musskema, TDC og TimeXtender støtter varmt op om initiativet ved at tage imod klassebesøg.

”Strategisk er det et meget vigtigt samarbejde, for vi ved, at når først skolelederne sætter fokus på teknologi i folkeskolen, så flytter det noget ude på skolerne. Målet er, at piloten i Århus skal bane vejen for, at alle skoler over hele landet får mulighed for at arbejde med IoT i folkeskolen,” siger Mette Lundberg.

Mere om Coding Class

IoT i Folkeskolen er et spin off af Coding Class, der ikke bare er en ubetinget succes for eleverne og lærerne. Flere og flere kommuner i hele landet ser perspektiver i den nye undervisningsform, hvor elever skal skabe målrettede digitale løsninger til en reel problemstilling fra en virksomhed.

6.700 børn har allerede prøvet kræfter med Coding Class og lige nu kører forløbene for fuld fart i København og Odense. Også Høje Tåstrup, Fredericia, Vejle og Furesø Kommune har været med.

Samtidigt har Coding Class inspireret til at Teknologipagten nu også udbyder en række forløb,

Du kan læse mere om Coding Class her.