Coding Class og mentorordningen for kvindelige talenter i it er to ud af ni nye fyrtårnsprojekter, som hvert andet år bliver udvalgt af Teknologipagtsrådet.
Fyrtårnsprojekter tjener til inspiration for andre til måder eller værktøjer, man kan bruge for at styrke kompetencer indenfor videnskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik.
”I Danmark har vi en lang række værdifulde indsatser, der er med til at udvikle danskernes STEM-kompetencer. I bestræbelserne på at sikre, at vi som samfund griber de mange lovende muligheder i takt med en hastig digital og teknologisk udvikling, er det helt afgørende, at vi deler viden og lærer af hinanden. De netop udvalgte fyrtårnsprojekter vil stå som rollemodeller med viden, erfaring og gode ideer, der kan inspirere de øvrige engagementer og projekter i Teknologipagten ”, siger André Rogacziewski, formand for TeknologipagtRådet.
Vi gør en stor forskel for at styrke fremtidens kompetencer
”Det er fantastisk, at to af IT-Branchens projekter er blevet udvalgt som fyrtårnsprojekter. Det er vi enormt stolte over, da det viser, at vi og vores medlemmer med nogle meget konkrete indsatser virkelig gør en forskel for at styrke fremtidens kompetencer,” udtaler Mette Lundberg, direktør for politik og kommunikation i IT-Branchen.
Teknologipagten er nedsat af Erhvervsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Børne- og Undervisningsministeriet og Beskæftigelsesministeriet med formål om at styrke danskernes kompetencer indenfor STEM (videnskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik). Teknologipagtsrådet består af 17 medlemmer fra erhvervslivet, uddannelsesområdet eller ministerier.
Undervisningsforløb til at styrke børnenes evner indenfor teknologi
Coding Class er et af de udvalgte fyrtårnsprojekter. Projektet har til formål at gøre unge klar til den digitale fremtid ved at introducere dem for kreativitet, innovation og kodning i skolen .
Coding Class har løbet af staben siden 2016, og gennem tiden har over 23.000 elever været med til undervisningsforløbet, hvor en virksomhed giver en klasse en udfordring, børnene koder en løsning, hvorefter eleverne slutter af med at pitche deres løsning for virksomheden.
Erfaringerne taler deres tydelige sprog: Læringen er høj, der er interesse fra både piger og drenge, og børnene er vilde med det, når undervisningen er kreativ og hands-on.
”Coding Class har været en stor succes, fordi projektet sætter vigtige digitale kompetencer på skoleskemaet. Samtidigt er det et helt unikt samarbejde mellem skoler og virksomheder, der virkeligt skaber gensidig inspiration og motivation. At Teknologipagten nu sætter fokus på Coding Class vil forhåbentligt betyde, at vi kan få endnu flere skoler og elever med,” udtaler Mette Lundberg.
Mentorordningen for kvinder i it
Mentorordningen for kvinder i it er det andet udvalgte fyrtårnsprojekt fra IT-Branchen. Projektet skal fremme diversiteten og motivere flere kvindelige talenter til at udvikle og fastholde en karriere inden for it gennem sparring og erfaringsudveksling med en erfaren kvindelig leder i IT-Branchen.
Projektet har kørt siden 2016 og oplever hvert år en stadig større tilslutning.
” Det er fantastisk, at mentorordningen sammen med Coding Class er blevet udvalgt som fyrtårnsprojekter. Dynamikken i at koble nogle af branchens mest erfarne og dygtige kvindelige ledere med fremtidens kvindelige talenter er utrolig givende for både mentorer og mentees. Og vi har brug for at skabe mere diversitet og mangfoldighed i en ellers mandsdomineret branche,” udtaler Charlotte Holm Billund, chefkonsulent fra IT-Branchen.