4. Forbered dig på interviewet

Når først en journalist har vist interesse for dig, din virksomhed og mediehistorie, er det vigtigt, at du kan gennemføre et godt interview.

For at sikre, at du får et godt interview, har vi udarbejdet denne kort guide, som du kan bruge i stort set alle interviewsituationer.

4.1 Før interviewet 

For at sikre dig det bedst mulige interview, er det vigtigt at du forbereder dig, og sætter dig ind i journalistens tankegang. Forberedelsen gør også, at du virker mere velovervejet og selvsikker under interviewet, og dermed får et godt resultat.

Forbered dig på hv-spørgsmål 
Journalister er sjældent eksperter på det område, som de skal skrive om. Men de er fantastiske til hurtigt at danne sig et overblik og forstå essensen af noget, så de kan skrive en historie om det.

For at danne sig det nødvendige overblik og vurdere vinklerne i din historie, tager journalisterne typisk udgangspunkt i de klassiske hv-spørgsmål. Det er derfor en god ide at forberede sig på disse inden interviewet.

Eksempler på hv-spørgsmål kunne være: 
·         Hvad er det konkret der sker?
·         Hvilken betydning har det for læseren/markedet/kunderne?
·         Hvorfor er det vigtigt – og for hvem?

Brugen af hv-spørgsmål betydet også, at det er vigtigt, at man kan svare simpelt, og ikke begynder at gå for meget i dybden med de meget tekniske ting omkring ens produkter eller virksomhed.

Hvis det er et teknisk tungt eller kompliceret emne i skal snakke om, så fokuser på at få forklaret tingene simpelt og enkelt, og brug eksempler som de fleste kan relatere til.

Forbered dig på besværlige/kritiske spørgsmål 
En anden ting, som virkelig kan hjælpe dig på vej til et vellykket interview, er, at have forberedt dig på, hvilke kritiske spørgsmål journalisten evt. kan stille dig.

At forberede sig på dette inden interviewet, vil gøre at du virker professionel og velovervejet – og så bliver du heller ikke taget med bukserne nede om anklerne, men har selv mulighed for at styre slagets gang.

4.2 Under interviewet

Hvordan du agerer under interviewet, spiller i den grad ind på den efterfølgende succes. Jo mere interesse og engagement du viser, jo mere inspirerende og sympatisk vil du også ofte virke, og det vil påvirke vinklen på interviewet. 

Hvis du har forberedt dig inden interviewet, er det væsentligt nemmere for dig at bevare overblikket og fokusere på de pointer og budskaber, du gerne vil ud med.

Det er også rigtig vigtigt, at du kun fokusere på dine budskaber, og ikke kommenterer på rygter, igangværende forhandlinger, konkurrenter og kundesager, da dette hurtigt vil kunne vende hele vinklen på interviewet.

Det er også helt okay at fravælge at svare på nogle af spørgsmålene. Du skal bare sørge for at forklare, hvorfor du ikke kan svare på dem. 

Det er f.eks. helt i orden at sige, at man ikke kan fortælle om forventninger til fremtidig vækst, hvis man er børsvirksomhed, da sådanne ting skal meldes ud til markedet først. Eller hvis man af konkurrenthensyn ikke ønsker at uddybe en salgsstrategi.

Download vores værktøjer