Coronavirus: Sådan får du hjemmearbejdspladsen til at fungere

Alt handler lige nu om coronavirus. Selvom ingen i virksomheden er testet positiv for coronavirus, kan der pga. nylige rejser, kontakt med specifikke samarbejdspartnere, besøg på konferencer o. lign. godt komme et behov for, at en eller flere af ens medarbejdere arbejder hjemmefra i en periode.

Coronavirus: Sådan får du hjemmearbejdspladsen til at fungere

Her kommer der tre gode råd til, hvordan man kan arbejde effektivt sammen, selvom man ikke længere sidder på samme kontor.

1. Hold kontakten
Det første, der bliver tydeligt, når man arbejder hjemmefra, er, at afstanden og den manglende daglige småsnak over bordet rent faktisk betyder noget.

Som leder har man derfor et ansvar for at holde sine medarbejdere, der arbejder hjemmefra, med i loopet. Så man skal huske at cc dem på forskellige emner – måske lidt oftere end man normalt gør, få dem inviteret til møderne og aktivt spørge efter deres feedback på forskellige ting.

Er man en af dem, der arbejder hjemmefra, er det vigtigt, at man også viser, at man læser tingene og er aktiv mht. de forskellige opgaver. For når man ikke længere sidder fysisk på kontoret, er ens synlighed og engagement i høj grad bundet op på ens online kommunikation og leverancer.

2. Brug teknologien
Skal kommunikationen fungere mellem kontoret og hjemmearbejdspladserne, et det vigtigt, at man i virksomheden har teknologierne parat til at understøtte både formelle online møder, uformelle chats og arbejdsprocesserne i virksomheden, så medarbejderen fortsætter med at være så effektiv, som muligt.

Skype, e-mail, Microsoft Teams, Webex og Slack er eksempler på løsninger, der kan hjælpe på kommunikationen. Men det er ligeså vigtigt, at medarbejderen har adgang til de relevante virksomhedssystemer og dokumenter, så arbejdsgangene ikke bliver besværet eller umuliggjort.

3. Aftal faste online møder
Det er en god ide at holde faste møder. Det kan være korte morgenmøder eller lidt længere ugentlige møder, så man sikre, at hjemmearbejderne også er med på, hvad der rører sig og får mulighed for at blive hørt.

Hvad skal man kommunikere til sine medarbejdere omkring corona?

Vi og Dansk Erhverv anbefaler, at virksomhederne løbende informerer medarbejderne om udviklingen, f.eks. på intranettet, ved brug af oplysninger fra de officielle kanaler.

Det vigtigste man kan informere om er:

  • Opdateringer om coronavirus og dets spredning og forebyggelse
  • At medarbejdere ved, hvor de kan læse om coronavirus
  • At informere medarbejdere om symptomer, og hvem de skal kontakte ved mistanke om smitte.

Kontakt vores Hotline, hvis du har spørgsmål om coronavirus

IT-Branchen er naturligvis klar til at rådgive virksomheder, hvis der er mistanke om, at en medarbejder er blevet ramt af coronavirus, eller hvis en medarbejder ikke kan møde på arbejde på grund af karantæne eller isolering i udlandet.

Der kan også opstå spørgsmål om gennemførelse af tjenesterejser til områder, som er blevet ramt af coronavirus. Ring direkte til vores hotline på telefon 33 74 64 00.

Hvad med levering af varer?

Hvad skal man huske, når man modtager varer fra lande ramt af coronavirus? Kan man nægte at modtage levering fra Kina, og er coronavirus force majeure?

Dansk Erhverv har udarbejdet en guide til virksomheder, som har problemer med levering af varer som følge af coronavirus.

Læs Dansk Erhvervs guide til force majeure og coronavirus.