Rekordomsætning på streaming og musik

Den danske musikbranche har i den grad formået at knække den digitale kode, og det afspejles i branchens omsætning, som gennem de seneste år har lydt på den ene rekord efter den anden.

Rekordomsætning på streaming og musik

Der var en gang hvor vi købte fysiske CD’er og plader, for at gå hjem og lytte til dem på vores pladeafspiller, discman eller CD-afspiller. Det er dog en tendens der for længst er overtaget af de digitale tjenester der har udviklet sig de seneste år. Det viser rapporten ”musikselskaber 2018” udarbejdet af IFPI, Danmarks musikbrancheforening.

Digitale tjenester dominerer markedet

Den stigende brug af digitale musiktjenester afspejles ikke blot på det danske marked, hvor de i 2018 stod for 91,2% af den totale omsætning på 582 mio. Kr., men også i USA stormer den digitale musikbranche frem. I 2018 udgjorde digitale musiktjenester 74,8% af den totale omsætning i den amerikanske musikindustri.

Det er noget af en udvikling, hvis man sammenligner med tallene for 2009, hvor digitale tjenester udgjorde blot 23% af den samlede omsætning i den danske musikbranche.

“De danske musikforbrugere har for længst lagt fysiske CD’er og plader bag sig, hvilket udviklingen i brugen af digitale tjenester også afspejler. Samtidig er det lykkedes musikbranchen at knække koden til de digitale platforme, og derfor ser vi nu en branche i absolut topform,” siger Mette Lundberg, direktør for politik og kommunikation i IT-Branchen.

Download er død

Hvis man kigger mere detaljeret på tallene fra digitale tjenester kommer et nyt mønster til overfladen, for ud af de 91,2% som digitale tjenester udgjorde af den samlede omsætning i 2018, kommer hele 87,6% fra streamingtjenester og blot 3,6% fra downloads. Det står i modsætning til 2014, hvor downloads stod for 15,8% af den samlede omsætning, og streaming udgjorde 58,5%.

“Danskerne downloader ikke musik mere. I dag køber vi adgang via streamingtjenester, så vi har nem og hurtig adgang til lige præcis det musiknummer vi ønsker, fra lige præcis det device vi ønsker. Og samtidig slipper vi for at musikken optager al lagringspladsen på vores device,” slutter Mette Lundberg.

Også i USA afspejles denne tendens, hvor den procentvise andel af downloads er faldet fra at udgøre 42% af den totale omsætning i 2013, til blot 10,6% i 2018. Det står i modsætning til salget af online abonnementer, som steg med 42% i 2018. Rundt regnet svarer det til, at der hver måned kom 1 mio. nye abonnenter på diverse online tjenester i USA.

Medierne omtaler også de flotte tal
ITWatch har skrevet denne artikel: Musikindustriens streamingsalg vokser kraftigt.
Mens Computerworlds konlusion lød: Streaming rapport fastslår: Download er død.