Fra drivhus til væksthus

Der blev høstet stor gevinst, da Sensohive løste det store produktionsspild med en IoT-løsning. Nu går de efter nye brancher.

Den danske start-up, Sensohive, udvikler Internet of Things-løsninger, som gør det nemt at overvåge temperaturer i f.eks. drivhuse. Det kan spare virksomheder for enorme mængder spild.

”Vi så, at gartnerierne, pga. forældede klimakontrolsystemer, måtte smide ca. 15 procent af høsten ud. På et marked til over 30 mia. kr., er det rigtigt mange penge, der hvert år går tabt. Men vi var sikre på, at vi kunne løse problemet med den nyeste teknologi,” fortæller Casper Harlev co-founder i Sensohive, som var den sidste af de tre start-ups, der fik lov at præsentere sin virksomhed på årets Lederdøgn.

Med Sensohive kan gartnerierne konstant måle temperaturen og fugtighed overalt i drivhusene. Systemet fungerer ved, at en sensor opfanger signaler via et IoT-netværk og sender dataene til en cloud-løsning.

Derefter kan gartneren nemt via en app se, hvor der evt. er kolde og varme zoner i drivhuset, og hvor der ikke er fugtigt nok. Dermed kan han hurtigt reagere på udsving, og sikre at en langt større del af høsten kommer i hus.

En virksomhed med markedspotentialer
Lige nu har Sensohive udviklet løsninger til gartnerier, kølerum og byggebranchen, men da målerne er modulopbyggede, kan de nemt udskiftes med andre måleenheder som f.eks. lys- eller lydsensorer, og derfor kan de hurtigt gå ind på nye markeder med skræddersyede løsninger.

Virksomheden blev stiftet i 2014, og startede i et lille rum på Syddansk Universitet i Odense, hvor en stor del af den fynske iværksætterelite også holder til. I dag er de syv ansatte, og de forventer at øge salget fra de 1.600 sensorer sidste år til 4.000-5.000 i det kommende år.

Grunden til den hastige vækst og de mange vundne priser er ifølge Sensohive, at de ikke har haft alt for stor fokus på teknologien i sig selv. De har i stedet fokuseret på, hvilket problem de fra starten ville løse.

”Har man netop startet egen virksomhed op, er det vigtigt at gå ud og forstå, hvilke problemer, der er at tage fat i. Der eksisterer allerede en masse innovative teknologier, så succes handler mere om, at man starter med at ville løse et reelt problem,” siger Casper Harlev.